Resultatet blev en ny variant av digitalt hypotekslån som nu ska lanseras under namnet LUX, som utläses lending user experience. Syftet med det nya hypotekslånet är dels att korta den tid det tar att få ett lån beviljat, dels att öka kundernas insyn.

– Pegas uppdrag är att lösa komplexa affärsfrågor som de Skandiabanken stod inför. Capgemini och Skandiabankens användning av Pegaplattformen är ett bra exempel på hur vi kan hjälpa finansiella tjänsteföretag att utveckla sina erbjudanden, säger Magnus Lagerqvist, nordisk försäljningschef på Pegasystems.

Enligt Capgemini har det nya automatiserade systemet för lånehantering designats och implementerats på mindre än tolv månader. Det är baserat på en digital processautomatiseringsplattform från Pegasystems och för Skandiabanken är det en viktig tjänst för att kunna fortsätta erbjuda attraktiva bolån på den svenska marknaden. Enligt banken får man nu bland annat minskade operativa risker och sänkta kostnader tack vare färre manuella steg.

– Vår nya digitala lösning LUX gör att våra kunder får bättre insyn och snabbare beslut angående sina lån, till konkurrenskraftiga priser. Med LUX kan kunderna få besked om sina lån och lånevillkor inom några dagar, ibland inom bara några minuter. Vårt samarbete med Capgemini har resulterat i en förenklad och automatiserad låneprocess som kommer att förbättra kundupplevelsen och öka kundnöjdheten, säger Kristina Tånneryd, produktchef på Skandiabanken.

– Capgeminis projekt med Skandiabanken genomfördes på mindre än tolv månader, vilket är snabbare än genomsnittet för den här typen av digital implementering. Det har varit en spännande resa tillsammans med Skandiabanken, och vi är väldigt nöjda över slutresultatet, säger Kiran Shah, chef för Financial Services på Capgemini i Sverige.

Läs också: 
Svenska mjukvaran ska ge Capgemini nytt industrischvung