Solita etablerade sig i Stockholm 2017 och finns numera även representerat i Göteborg. Och nu tar man nästa steg i Sverige. Köpet av Sparks uppges vara en del av företagets strategi för att bli Nordens ledande konsultföretag inom tjänster kopplade till data och digital transformation.

Med Sparks, som har runt 20 anställda, ombord har Solita sammanlagt 820 anställda i Sverige, Finland och Estland. Verksamheten fokuserar på exempelvis tjänstedesign, att bygga nya dataplattformar, AI, analysverktyg och molntjänster. Exempel på kunder till Solita är Assa Abloy, Amer Sports, Finnair, Fortum, Scania och Skanska.

Solita köper samtliga aktier i Sparks, som nu kommer att fungera som ett dotterbolag, som fortsätter under sitt eget namn fram till 2020.

Sparks, som grundades 2012, har cirka 70 aktiva kunder med en kundbas som sträcker sig från några av Sveriges största företag till Stockholms hetaste startups. Bland bolagets viktigaste partner hittar vi bolag som Tableau, Snowflake, AWS, Microsoft, Matillion, Alteryx och Planacy.

– Sparks passion handlar om att hjälpa företag att bli smartare med hjälp av data. Både Solita och Sparks har passionerade, högkompetenta medarbetare och liknande företagskulturer, vilket lägger rätt grund för vår framtida framgång på den svenska marknaden, säger Linda Borelius, medgrundare och vd på Sparks.

– Efterfrågan på datalösningar kommer att fortsätta att växa. Solitas expertis inom strategi, teknik, integration och molntjänster i kombination med vår breda datakompetens säkrar att vi kan fortsätta ligga i framkant när det kommer till moderna och molnbaserade datalösningar i Norden. Det här gör oss till en starkare partner för alla företag som vill skaffa sig datadriven affärsförmåga.

– Vi är väldigt glada över att ha hittat Sparks, som liknar oss både sett till företagskultur och fokus på kunden. Tillsammans kommer vi kunna hjälpa våra kunder i Sverige på ett ännu bättre sätt, säger Solitas vd Jari Niska om sitt svenska köp.

Läs också: Tieto förlänger uppdrag och tar över personal