Ikea fortsätter att flytta sin affärsmodell från att få kunderna att åka ut till deras varuhus i utkanten av städer till att handla på nätet. Nu tas ett nytt steg i form av en app där kunderna kan handla direkt, rapporterar Reuters. 

– Det är en helt ny upplevelse. Appen kombineras med butiksupplevelsen, med onlineupplevelsen, säger Ikeas cdo Barbara Martin Coppola.

Men Sverige får vänta på sin tur. Appen kommer nämligen att släppas först i Frankrike och Nederländerna och därefter på marknader som Tyskland, USA och Kina mot årets slut.

I appen går det att visualisera hur Ikeas produkter ser ut i det egna hemmet genom att man lägger in rummens dimensioner. Redan 2017 lanserade Ikea en app med den här typen av AR där kunderna kunde testa 2 000 produkter i sina hem men den gick inte att handla ifrån.

Tanken är att Ikeas nya app också ska vara ett komplement i de mindre butiker som möbeljätten börjat etablera inne i städer – som den i centrala Paris som öppnade nyligen. Genom att rikta mobilen mot exempelvis en stol går det att se den i andra färger och tyger i appen. Eller hur den ser ut i ett rum eller tillsammans med liknande produkter.

– Människor som går till butikerna kanske vill kunna se hela Ikeas utbud och det är då digitala innovationer kommer väl till pass, säger Barbara Martin Coppola.

Läs också: 
Nu ska Ikea digitaliseras på allvar: ”en jättestor omställning”
Ikea avbryter Malmösatsningen – behöver inget e-handelslager