Folkligt, festligt och fullsmetat var det på Chinateatern i Stockholm när Microsofts vd Satya Nadella var på sitt första Sverigebesök i veckan. Budskapet var att han skulle träffa kunder och partner, och det gjorde han även om det kanske var mer kunder än partner som spelade huvudrollen i hans anförande. Men det var ändå ett glatt och uppsluppet partnerled som var på plats.

– Det är alltid roligt när Microsofts högsta vd kommer till Sverige och skapar engagemang, säger Anders Grönlund, som är Microsoftansvarig på Atea samt numera även svensk ordförande för Microsofts partnerorganisation IAMCP.

– Det var 1 200 personer på plats och det var ju lite som att komma hem. Så på så sätt var det en fantastisk tillställning i vackert väder.

Och även om det inte var konkreta partnerbesked fanns det en hel del att ta med sig, enligt Anders Grönlund.

– Han kunde ha sagt att vi inviger två datacenter och sedan klivit av scenen, men det märks att det är en väldigt teknisk person och han visar tydligt vad tekniken bär med sig. Inte minst att man ska rikta sig mer mot utvecklarna med Github och Visual Studio och att Microsoft ska öka sin närvaro där är väldigt intressant. Det blev tydligt att Microsoft i grunden är en teknisk spelare och hur viktiga utvecklarna är. Och det är som sagt glädjande att se engagemanget och höra honom prata om bolagets fokus på molnet.

Det märks att det är en väldigt teknisk person

Nicklas Henriksson, marknadschef på Addpro, konstaterar att det rev ned mest jubel i publiken när Satya Nadella pratade om hur man satsar på Azure i Sverige med den kommande datacentersatsningen. Men han tycker också att det var intressant ur ett rent ledarperspektiv.

– Det är en av världens absolut största företagsledare just nu. Det pratas mycket om att de största cheferna har väldigt stora bonusar. Men just på sådana bolag så gör det sådan enorm skillnad att ha rätt person i toppen. Vad hade hänt om Microsoft istället hade valt att satsa på en Steve Ballmer nummer två? Det vet man inte, säger han.

Fick du några tydliga budskap i egenskap av svensk Microsoftpartner?

– Nej, men på den korta tid han pratade hann han nog gå igenom hela portföljen. Det var framför allt intressant att höra honom lyfta fram Dynamics 365 och hur otroligt viktigt det är, både för Microsoft men även för att det har sådan stor betydelse för företagen som använder det. Inte minst hur man kan använda all data som finns där och vilket kraftfullt beslutsverktyg det blir. Det är en del jag tar med mig.

Även Tomas Wanselius, vd på Advania, uppskattade att det trots en kort dragning hann komma mycket information.

– Det var imponerande att hinna gå igenom hela produktportföljen, och han gick igenom två väldigt intressanta svenska kundcase, med Volvo och H&M. Det var bra att han använde svenska case och det märktes att han var väldigt påläst om dem och att han tydligt kopplade ihop kunderna med de olika delarna i Microsofts affärsmodell.

Läs också: Hon ska bygga det ”nya” Microsoft i Sverige – ”en stor kulturell transformation”