Det gemensamma samarbetet mellan TCS och SAS startade redan 2012. Sedan dess har TCS bland annat hunnit bygga en digital plattform åt SAS, som bland annat innehåller en ständigt uppkopplad it-plattform samt en digital e-handelsplattform. TCS har även arbetat med SAS Innovation Lab för att leverera bra kundservice i alla kanaler där bland annat Turi, en personlig AI-driven chattbot för reseplanering ingår.

Inom ramen för det förnyade partnerskapet som bolagen tecknat ska TCS bygga vidare på det man tidigare gjort. Några exakta detaljer vad det nya samarbetet innehåller framgår inte. Utöver att införa en agil affärsmodell samt använda TCS produkt Ignio för att fatta datadrivna affärsbeslut ska man tillsammans fortsätta fokusera på att ”skapa en förbättrad digital upplevelse för SAS kunder, samtidigt som den fortsatta utvecklingen av SAS teknikplattform kommer att bidra till att utveckla verksamheten och dess tillväxt”.

– Att bli ett flygbolag som sätter kundens digitala upplevelse först är en viktig del av vår långsiktiga strategi. Därför är AI, automatisering, molntjänster och agila arbetssätt viktiga för att ytterligare förbättra den service vi tillhandahåller till våra kunder och för att driva vår verksamhet, säger SAS cio Mattias Forsberg och fortsätter:

– Detta kommer bland annat att förbättra kundservicen, minska svarstiderna på kundernas frågor och ge nya insikter för affärsbeslut, samtidigt som det ger ökad stabilitet och säkerhet. TCS har blivit en viktig partner för SAS i vår digitala utveckling och vi ser fram emot att arbeta med TCS-teamet under de kommande åren.

– Digitalisering ger företag förutsättningar att växa och skapa lönsamhet, vilket är särskilt viktigt inom flygindustrin som historiskt sett har haft hård konkurrens och små marginaler. Vår omfattande erfarenhet inom Business 4.0 innebär att vi kan säkerställa att digitaliseringen effektivt bidrar till att de utvecklas snabbare och utnyttjar nya marknadsmöjligheter. Vi är glada att utöka vårt partnerskap med SAS, säger TCS Sverigechef Avinash Limaye om förlängningen med sin skandinaviska storkund.