Salesforce vd Marc Benioff uttryckte redan förra året stort intresse för blockkedjan även om det inte var känt på vilket sätt tekniken skulle användas av molnjätten.

Efter att ha pratat med över 100 kunder om den här frågan under det senaste året har företaget nu bestämt sig för vilken väg de ska gå och att satsa rejält på området, skriver nyhetssajten Techcrunch.

Under sin utvecklarkonferens TrailheadDX förra veckan släppte molnjätten sina första produkter inom området i form av plattformen Salesforce Blockchain. Det är en plattform som ska vara djupt integrerad i företagets huvudområde kundvård, CRM, och som ska underlätta för företag att snabbt och enkelt bygga och underhålla blockkedjenätverk, blockkedjeprogramvara och smarta kontrakt.

Plattformen bygger på öppen källkod från Hyperledger Foundation och är anpassad för Salesforce Lightning.

Den innehåller en funktion som kallas Blockchain Builder. Salesforce uppger att denna gör att företag kan skapa och dela blockkedjeobjekt i samma process som crm-dataobjekt, med musklick i stället för kod.

Plattformen innehåller vidare en funktion som gör att företag kan använda blockkedjedata som ett nytt lager ovanpå existerande arbetsflöden, som söksträngar och automatiserade processer.

En tredje funktion, Blockchain Engage, ska minska tröskeln för partnerföretag, distributörer och mellanhänder att använda plattformen. Företag ska kunna plocka in api:er, färdigbyggda appar och integrera existerande blockkedjor för att skapa tillförlitliga nätverk.

Läs mer: Salesforce blockerar kunder som vill sälja skjutvapen