Svenska Teleopti har under de senaste åren vuxit rejält, både i Sverige och utomlands med sitt molnbaserade system Workforce Management Solution i centrum. Produkten används av kunder för personalplanering och för att hjälpa bolagen att få bättre kundservice. Nu köps det Stockholmsbaserade bolaget upp av Calabrio, som har huvudkontor i Minneapolis. Tillsammans vill de båda tidigare konkurrenterna skapa en ny global standard för hur man analyserar kundupplevelser.

Tillsammans blir man nu en av de största leverantörerna av bemanningsplanering för kontaktcenter. De båda bolagens respektive produkter för analys av kundupplevelser ska nu kombineras i en SaaS-plattform. På den gemensamma kundlistan finns många tunga bolag, som exempelvis Best Buy, Rabobank, Shopify, Netflix och GE Appliances.

I Sverige har Teleopti drygt 200 anställda. Utöver Stockholm har bolaget även under två uppmärtksammade marknadskampanjer öppnat kontor i Gävle och Jönköping. Calabrio är sett till antalet anstklkda ungefär dubbelt så stort så den nya styrkan kommer att utgöras av cirka 600 personer. Och för det amerikanska bolaget blir Sverige en viktig ny marknad.

– Vi får mer data att jobba med nu när vi går ihop med ett analysbolag. Vi kommer att vara fortsatt aktiva i Sverige, som blir en viktig hubb för det nya bolaget när man gör en stor satsning på att skala upp i Europa, säger Teleoptis vd Olle Düring om förvärvet och konstaterar vidare:

Missa inte Branschkollen – nyhetsbrevet för den svenska it-branschen. Teckna en gratis prenumeration!

– Förvärvet ger kunder och samarbetspartner enorma möjligheter. Både Calabrio och Teleopti har som grundidé att stå för innovativa produkter som skapar en positiv arbetsmiljö där anställda kan växa, och vara engagerade och produktiva. Vi ser fram emot att fortsätta på den här vägen tillsammans.

En ökad strävan efter att ha engagerade anställda ligger bakom utvecklingen för båda bolagen. Med Calabrios produktsvit för det som kallas workforce optimization kan kunderna integrera analys- och visualiseringsverktyg i sin vardag, och därigenom skapa nya möjligheter för att på ett bättre sätt agera utifrån den information och de nyckeltal som finns.

– Calabrio har alltid varit banbrytande när det gäller innovation inom kundupplevelsebranschen och vi välkomnar Teleopti att bli en del av det arbetet. Vi underlättar mänskliga interaktioner, både inom och utanför kontaktcentret, och hjälper våra kunder att skapa djupa relationer till sina kunder med insikter från data och analysverktyg, säger Tom Goodmanson, vd och koncernchef för Calabrio om sitt svenska förvärv och fortsätter:

– Samtidigt vill vi se till att våra kunders medarbetare har de bästa möjliga verktygen för att låta mänskligt bemötande genomsyra varje interaktion med kunden. Kombinationen av våra produkter kommer att skapa nya möjligheter att ge företag runt om i världen förbättrad insikt i interaktionerna mellan kundcentermedarbetare och kund.

Det är det amerikanska investmentbolaget KKR som ligger bakom det svenska förvärvet och de kommenterar sin investering i Stockholm på följande sätt:

– KKR är glada över att kunna stödja Calabrios team i byggandet av en ledande kundupplevelseplattform i molnet. Det kombinerade företaget kommer att fortsätta odla sitt omfattande ekosystem av samarbetspartner och göra det möjligt för dessa att dra nytta av det globalt mest kompletta och skalbara erbjudandet för medarbetarengagemang, säger John Park, styrelseordförande för Calabrio och ledamot i KKR.

Läs också:
Är Borås eller Gävle bäst? Svenskt mjukvarubolag jagar utvecklare – och stad
Svenska mjukvaruföretaget har nyckelroll i Netflix globala support