Nu pågår en massiv kraftmätning inom området dataanalys bland it-jättarna.

Förra veckan meddelade Google att det köper analysbolaget Looker för 2,6 miljarder dollar. Nu svarar Salesforce med en av årets största it-affärer – då de lägger beslag på Tableau för 15,7 miljarder dollar, motsvarande 148 miljarder kronor.

Det här är ytterligare en offensiv giv från Salesforce som precis lanserat en stor satsning på blockkedjan. Förvärvet av analys- och visualiseringsbolaget Tableau är ännu ett tecken på att Salesforce fortsätter att bredda sig bortom den traditionella kundvårdsmjukvaran och går djupare in i ett område som dataanalys.

Salesforce uppger i ett pressmeddelande att förvärvet av Tableau kommer att innebära att Salesforce spelar en viktigare roll i den stora digitala transformationen, och att "det ökar möjligheterna för företag runt om i världen att få tillgång till data över hela verksamheten, ge djupare insikter för att fatta smartare beslut, driva intelligenta kundupplevelser och påskynda innovation".

Salesforces vd Marc Benioff säger i en kommentar:
– Vi för samman världsettan inom kundvård och ettan på analysplattformar. Tableau hjälper människor att se och förstå data, och Salesforce hjälper människor att engagera sig i och förstå kunder. Det är det bästa för båda världar att föra samman två kritiska plattformar som kunder behöver för att förstå deras värld.

Salesforce skriver vidare att deras framgång bygger på att de alltid kunnat göra sig en bild av vad deras kunder vill ha och sedan kunna utveckla de lösningar de behöver. Med det här förvärvet kan de erbjuda en enhetlig och kraftfull bild av kunddata.

Adam Selipsky, vd för Tableau säger:
– Att gå med Salesforce kommer att stärka vår förmåga att hjälpa människor överallt att se och förstå sina data.

Läs mer: 
Microsoft och Adobe gör ny gemensam framstöt – med udden mot Salesforce
Salesforce ville också köpa Linkedin – därför vann Microsoft dragkampen