2019 har hittills varit ett bättre år än 2018 för hemelektronikkedjorna, och maj blev ett riktigt glädjeskutt. Det visar det snabbindex som intresseorganisationen Elektronikbranschen presenterar varje månad och som baseras på försäljningen hos medlemsföretagen Audio Video, Elgiganten, Euronics, Media Markt och Netonnet.

Efter årets fem första månader ligger värdet av den totala försäljningen en procent över fjolåret. En starkt bidragande faktor till det är kedjornas majfest. Under maj ökade nämligen försäljningen av hemelektronik med sex procent i värde.

Och det kan man till stor del tacka en av de dyrare prisgrupperna för. För det är fortfarande försäljningen av stora tv-skärmar som går bäst hos elektronikhandlarna. 55 tums-tv ökade med 29 procent under månaden och de största tv-skärmarna, 65 tum och större, ökade med hela 40 procent. Den totala tv-kakan, där alla storlekar ingår, minskar dock med 5 procent jämfört med fjolåret.

Andra delar som gick bra var försäljningen av ljudprodukter, som ökade med 10 procent. Folk verkar även köpa nya surfplattor inför sommaren, då den kategorin lyfte sig rejält, med 14 procent.

– Maj var en bra månad. Tv och audio fortsätter att öka. Surfplattor gör lite comeback, medan mobiltelefoner fortfarande ligger under fjolårets försäljning, säger Klas Elm, vd på Elektronikbranschen om siffrorna från rapporten.

Det sistnämnda, att mobiltelefonförsäljningen backar, var smolket i kedjornas glädjebägare, liksom en annan viktig kategori, laptops, som också dalade rejält. Mobilerna minskade med 2 procent och laptops med 8 procent.

Läs också:
Nu vill kedjorna slå mynt av din spruckna mobilskärm
100 elektronikbutiker byter namn när ny jättekedja bildas