Nivån på regionernas it-kostnader har i stort sett legat konstant i förhållande till deras totala omsättning. Det framgår av den årliga rapport som tas fram på uppdrag av Slit-gruppen som samlar regionernas it-strateger och it-chefer. Denna gång har 18 regioner av totalt 21 lämnat uppgifter men Stockholm, Kalmar och Gotland ingår inte.

I år landade it-notan på 11,5 miljarder kronor – 0,9 miljarder högre än förra året. Det innebär att it-kostnaden utgör 2,95 procent av regionernas omsättning och i fjol låg den på 2,88 procent. I rapporten jämför man det med Norge där it-kostnaderna ligger på 4,9 procent av de totala kostnaderna och att analysfirman Gartner fått fram en genomsnittsnivå för vården i världen som ligger på 4,6 procent.

Men att regionernas it-kostnader står och stampar innebär inte att användarna gör det. Här ser man enligt rapporten en rejält ökad användning av de e-tjänster som lanserats på senare år via 1177 – som möjligheten att kommunicera med vården, boka och avboka tid, läsa sin journal och förnya recept. I mars 2019 gjordes 10,8 miljoner besök på 1177 Vårdguiden på webben – 2018 gjordes 8,1 miljoner besök.

Totalt gjordes 37,9 miljoner inloggningar i Vårdguidens invånartjänster 2018 mot 24,4 miljoner 2017. 17 miljoner inloggningar gjordes i Journalen och 1,71 miljoner recept förnyades 2018.

Parallellt har också privata nättjänster som Kry och Min doktor satt press på regionerna att själva erbjuda liknande tjänster. I dag har sju regioner digitala vårdmöten och ytterligare tio är i gång med piloter. I år kommer 17 av de 18 regioner som rapporten tittat på att ha startat tjänster för digitala vårdmöten.

Läs också: 
Trots snack om digitalisering – stiltje i landstingens it-satsningar
Experter: 1177-läckan bara en del av ett mycket större vård-it-kaos