I Sverige brukar det nästan enbart talas om Microsoft eller Slack när det gäller samarbetsplattformar med gruppchattar för företagen. Säkerhetsjätten Securitas satsade på ett annat alternativ – nämligen Facebooks Workplace.

Jens Granath, marknadskommunikationschef på Securitas Sverige, berättar att första steget mot Facebook Workplace-satsningen var en översyn de gjorde av internkommunikationen redan 2015.

– Vi visste att internkommunikationen var bristfällig. En majoritet av de anställda jobbar natt och det har varit svårt att nå dem. Det vi hade var en medarbetarportal som åldrats illa.

– Vi ställde frågan till våra medarbetare: Om vår nästa plattform skulle inspireras av något du använder privat – vad skulle det vara? En majoritet svarade Facebook.

Jens Granath, marknadschef på Securitas Sverige.
Jens Granath.

Jens Granath berättar att de därefter började titta på de alternativ som fanns, bland annat Microsofts Yammer. Mitt i det arbetet gick Facebook ut med att de skulle ge sig ut på företagsmarknaden, Securitas ansökte om att få vara med och prova, och fick ingå i pilottesterna.

– För oss var det överlägset, säger Jens Granath. Vi behöver nå människor som jobbar på udda tider och som framför allt använder sin mobiltelefon. Alla funktioner distribueras på ett och samma ställe, både chatten och själva intranätet ingår i produkten.

Innovation, organisation och ledarskap – vad behöver du göra idag för att vara relevant imorgon? Det får du veta på CIO Governance den 12 september – boka plats här

I dag har Securitas kommit långt i utrullningen. I Sverige är Workplace helt utrullat och totalt är det 40 000 av företagets totalt 370 000 anställda i världen som använder det.

– Men det här är ett pågående projekt och det långsiktiga målet är att det ska användas över hela företaget.

Andra fördelar med den här lösningen som gjorde att Securitas valde Workplace är livevideofunktionen.

– Du kan som chef till exempel sända video direkt till en grupp. Det är väldigt användbart för en chef som vill nå en spridd personalstyrka.

Ett tvivel man brukar tala om när det gäller Workplace är att medarbetarna kan få svårt att skilja på jobb och fritid, eftersom de är så vana att arbeta med gränssnittet som personer. Hur har då Securitas upplevt det?

– För oss har det bara varit en fördel att medarbetarna känner i gen det här. Alla åldersgrupper har det och det används högt upp i åldrarna. Det har inneburit att vi egentligen inte behövt ha någon utbildning i hur man använder systemet.

– Dessutom finns det skillnader. I Workplace är kommunikationen uppbyggd kring grupper, inte att man skriver på sin egen tidslinje som man gör i den privata appen.

Internationellt har Facebook två miljoner betalande användare av Workplace uppger vår amerikanska systertidning Computerworld, med prestigekunder som Royal Bank of Scotland. Men i Sverige talas det nästan bara om Microsoft och Slack när det gäller den här typen av samarbetsverktyg – sällan om Workplace. Vad beror det på?

– Det stämmer att det inte är så stort i Sverige. Vi är den största användaren. De började med att lansera det här i Norge och där är det stort. Jag tror att det kommer här med. För vår verksamhet har det här faktiskt varit en revolution för internkommunikationen.

Hur är då Facebook att ha att göra med som leverantör?
– Det är en aktiv partner, men det är inte så konstigt. Licensmodellen bygger ju på att vi betalar per aktiv användare och månad, vilket innebär att vi har ett gemensamt intresse av att få fler användare.

Läs mer:
Nu har Microsoft flyttat över sina 180 000 anställda till Teams
Chattverktyg för företag rena getingboet – här är alternativen