It-jättarna satsar just nu stort på dataanalys. Strax efter Googles förvärv av Looker för 2,6 miljarder dollar följde ytterligare en jätteaffär när Salesforce slantade upp 15,7 miljarder dollar, motsvarande 148 miljarder kronor, för Tableau. Vad affären kommer innebära i Sverige återstår att se. Från svenska Salesforce vill man inte kommentera affären överhuvudtaget, men om man pratar med bolagets partner så är det positiva tongångar, och en spänd förväntan på vad som komma skall.

– För oss som Salesforcepartner tycker vi att det är jättespännande och lite oväntat. Vi ser så klart en fördel i att det skapar en större kundbas, säger Martin Sahlin, vd på Stretch Danmark, och funderar på vad det kan komma att betyda längre fram.

– Det blir intressant att se hur det ska gå till. Salesforce är bara moln, och sätter alltid molnet först, och har alltid gjort en stor sak av det. Det gäller inte för Tableau, så vad betyder det för Tableau-kunder? Jag antar att det kommer att bli en del av Salesforce Cloud.

Och han konstaterar vidare att det kan bli svårt för Tableau att helt fortsätta hävda sig som ett lika öppet bolag som kan kombineras med alla möjliga system och plattformar. Samtidigt kommer exempelvis Google, Microsoft och Salesforce alla ha sina givna produkter för dataanalys framöver.

– Salesforce har blivit stort mycket tack vare att man har velat komma bort från inlåsningseffekter. Här finns det en risk för att det kan bli så igen. Och sedan vet vi från förra stora köprundan när SAP köpte Business Objects, och Oracle köpte Hyperion och IBM köpte Cognos, att det inte alltid är så lätt att få ihop det, säger Martin Sahlin.

Innovation, organisation och ledarskap – vad behöver du göra idag för att vara relevant imorgon? Det får du veta på CIO Governance den 12 september – boka plats här

Även hos konsultjätten CGI ser man med spänning fram emot vad den nya konstellationen kan innebära.

– Det är superspännande. Inte minst när det gäller vilket håll man kommer från till kunden. Här angriper Salesforce från sitt håll, medan till exempel Microsoft kan komma från flera olika håll. Det är väldigt intressant att Salesforce gör det här förvärvet. Främst tror jag det är ett svar på Microsofts framfart med Dynamics365 där man bakar ihop Office, Dynamics, Power BI och Azure. Vi upplever att många kunder i Sverige rör sig mot Microsoft och Power BI medan man hör mindre och mindre om Tableau. Samtidigt är Salesforce starkt i Sverige, så för Tableau blir det positivt när det blir en del av leveransen, säger Jonas Rejment, ansvarig för analytics på CGI i Stockholm, dit han kommit genom förvärvet av Acando.

Han säger vidare att it-jättarnas nya storsatsningar kan komma att skapa ett nytt landskap framöver, där kunderna i större utsträckning troligen kommer få göra tydligare vägval när man ska välja leverantör.

– Det är intressant att se hur de stora tänker, där det till exempel är superspännande att se vart Google tar vägen också i och med att de har gjort liknande förvärv. Det kan hända att det kommer leda fram till att det blir tydligare vägval som måste göras. Tidigare har man exempelvis kunnat kombinera Power BI med Googles plattform.

Och Jonas Rejment hänvisar också till den förra uppköpsrundan och tror att det finns risk att

– Som slutkund som köper systemet tror jag att Tableau kommer att få mindre utveckling än när det varit ett stand alone-bolag. Det har vi sett efter SAP:s köp av Business Objects och IBM:s köp av Cognos. Det brukar bli lite sämre när det kommer in i en större kontext. Kortsiktigt får man nog en större kundbas men utvecklingsmässigt kanske man blir svagare, säger han.

Hos konsultjätten Capgemini får beskedet om storaffären också ett varmt mottagande.

– Vi är väldigt uppspelta här, det är superspännande. Det är många som har bra kunskap om och erfarenhet från Tableau. Och det som är spännande med Salesforce är att när de köper bolag så låter de inte bolaget ligga stilla utan sätter tydligt sin prägel på det. Så vi ser stora möjligheter i att de ska utveckla Tableau. Det är som att sätta analytics cloud på steroider, som en kollega sade till mig, säger Anette Sejersted Bødtker, ansvarig för Digital CRM på Capgemini i Norge, och säger att det än så länge är lite för tidigt att säga hur affären kommer ändra strategin framöver.

– Det stärker Salesforce ställning på marknaden i en vardag där data är den nya oljan. Men för oss är det så pass färskt at vi inte har hunnit anlägga någon strategisk approach utifrån det ännu.

Läs också: Tableau efter 150-miljardersaffären: ”Våra utvecklare kan knappt vänta”