Det rustas för fullt hos telekomoperatörerna just nu. Medan Telia och Telenor har en kamp om det nordiska herraväldet har Tele2 gjort tvärtom och övergett de andra nordiska länderna. Däremot har man fortfarande ambitioner i Baltikum.

Den utökade satsningen på företagsmarknaden har gjorts genom köpet av TDC. Men just nu lägger Tele2 mycket kraft på konsumentmarknaden och även där är det en storaffär som är i centrum, nämligen köpet av Com Hem som presenterades för ett och ett halvt år sedan. Numera är det Tele2:s tidigare vd Samuel Skott som är ansvarig för konsumentmarknaden i Sverige.

– Vi har en tydlig strategi att investera i Sverige och Baltikum och fokusera på de marknaderna och det baseras på insikten om att det finns ett behov av att kunna vara en helservice-spelare på konsumentmarknaden, säger han.

För den nya organisationen med både Tele2 och Com Hem är det begreppet fixed mobile convergence, FMC, som står i centrum. Det handlar om att skapa den bästa upplevelsen när man ska slå ihop fasta och mobila uppkopplingarna och det är även där Tele2 lägger stor del av sitt krut just nu med bredbands-, tv- och play-tjänster för hela hushållet.

– Det här är en av operatörernas största möjligheter att träffa kunderna och anledningen till att det är så hett att det ofta finns en vilja att ändra. Vi vill att man ska kunna få fördelar av att vara hos en operatör för att öka lojaliteten. Redan i inledningsfasen har vi gått ut till gemensamma kunder med ett förvärvserbjudande till kunder som haft både fast och mobilt, och bland dem har vi sett att vi redan halverat vår churn som en direkt effekt av affären, säger Samuel Skott.

Vad är det för typ av erbjudanden det handlar om?

– Det kan vara sådant som dubbla datamängden på mobilen, extra simkort utan kostnad eller dubbla hastigheten på ditt bredband.

För honom som konsumentmarknadschef, med ansvar för varumärkena, innebär det också en hel del vad gäller arbetet med Tele2-varumärket. Arbetet som görs nu är ett sätt att positionera Tele2 som ett premiumvarumärke, vilket inte varit lika lätt tidigare.

– Våra huvudvarumärken Tele2 och Com Hem har haft svårt att bygga tillräckligt starkt värde för att kunna motivera skillnader i pris. Ur ett konsumentperspektiv kunde Tele2 framför allt erbjuda mobilt och Com Hem tv och bredband. Båda bolagen har haft en bra resa på varsitt håll och nu när vi fortsätter resan tillsammans mot att bli den ledande leverantören av uppkopplings- och underhållningstjänster så behöver vi ha hela utbudet. Det som är extra roligt är att alla våra initiativ har mottagits positivt av kunderna som ger väldigt bra respons, säger Samuel Skott.

I dagsläget finns det fyra varumärken som Tele2 jobbar med: Tele2, Comviq, Com Hem och Boxer. Planen är att de fyra framöver ska bli två. Boxer kommer att införlivas i Com Hem och Tele2/Com Hem kommer att fortsätta under ett och samma varumärke. Vilket det blir verkar svårare att svara på.

Kommer ni att ta ett nytt namn?

– Det tror jag inte. Ska jag gissa så väljer vi något av de två. Vi marknadsför båda idag. Den viktigaste uppgiften nu är att få allt att funka bra tillsammans och sedan ta det vidare därifrån och slå ihop det. Det är en rätt lyxig situation att sitta med två starka varumärken.

Man skulle nog kunna gissa att det är lite fördel Tele2 i den kampen eftersom det namnet kommer att leva vidare på företagsmarknaden. Historiskt sett har inte Com Hem direkt varit något varumärke kunderna jublar över heller, men frågar man Samuel Skott så betonar han i det fallet att det är just historia.

– Com Hem hade ett enormt dåligt rykte för några år sedan men har gjort en fantastisk resa. Tack vare investeringar i både nät och produkter har man idag en bredbandstjänst som är väldigt stark och bland annat slagit ett Guinness världsrekord i samband med Dreamhack i Jönköping. Och man har också jobbat hårt med utbudet och kundservice, så det Com Hem som finns idag är oändligt mycket bättre än det man kom ifrån, säger han.

Det varumärke som med säkerhet blir kvar, men som inte kommer ingå i premiumsegmentet, är Comviq.

– Det ska vi fortsätta investera i, och där fortsätter vi med att det ska vara billigt, enkelt och schyst. Allt vi gör med Comviq ska bottna i de tre orden.

Den svenska kampen inom FMC står så klart mot de två huvudrivalerna Telia och Telenor, där Telias affär med Bonnier fortsätter dra ut på tiden och där Telenor sedan tidigare har bland annat Bredbandsbolaget. Och som vi konstaterat tidigare är antalet abonnenter en väldigt väsentlig del i operatörskriget. Samuel Skott säger att det främsta målet för Tele2/Com Hem nu är att förfina och ta hand om de kunder man har.

– Vårt huvudfokus är inte att jaga in nya kunder nu, utan snarare att jobba med de vi redan har och bygga upp en stark lojalitet.

Så att springa runt och attackera folk med nya abonnemang är inte aktuellt längre?

– Vi har jobbat bort mycket av den typen av försäljning i branschen. Det är inte vad kunderna vill ha idag utan det skapar bara badwill. Det viktiga är att våra kunder stannar och är nöjda och lojala så de vill ha mer produkter från oss och som sedan innebär att de får bättre erbjudanden. Vi är till exempel det enda bolaget idag som kan erbjuda allt på samma faktura, med en kundservice. Det vet vi att kunden efterfrågar.

Läs också: 
Toshiba lägger sin it hos Tele2
Norden slagfält för operatörerna – hård kamp mellan Telia och Telenor

Fakta

Så här fördelades tjänsteintäkterna från slutkund för Tele2 Sverige 2018:

B2C – 75 procent
B2B – 25 procent

Rörelsemarginal (underliggande ebitda exklusive IFRS 16) för Tele2 Sverige 2018:

B2C – 36 procent
B2B – 22 procent