Myndigheter världen över blir mer och mer stränga när det gäller att utdöma straff till organisationer som inte skyddar konsumenternas data. På kort tid har Facebook, British Airways, Equifax och Marriott International dömts att betala hisnande belopp i böter för olika datahaverier.

Detta följer efter ett mycket, i sammanhanget, mycket händelserikt 2018, då bland annat Uber dömdes till böter i miljardklassen.

Här är de tuffaste bötesbeloppen som delats ut de senaste åren.

Facebook: 5 miljarder dollar.
Som vi skrev förra veckan får Facebook böta fem miljarder dollar, motsvarande drygt 47 miljarder kronor, som en följd av den uppmärksammade dataskandalen runt analysfirman Cambridge Analytica förra året. Det har nu den amerikanska federala handelskommissionen slagit fast.

”Trots upprepade löften till sina miljarder användare världen över att de kunde kontrollera hur personlig information delas så underminerade Facebook användarnas valmöjligheter”, säger kommissionens ordförande Joe Simons i ett uttalande.

Equifax: 700 miljoner dollar.
Förra veckan fick fler storföretag smaka på myndigheternas hårda attityd i det här sammanhanget.

För två år sedan drabbades kreditupplysningsföretaget Equifax av ett gigantiskt dataintrång där hackare lyckades komma åt kreditkortsnummer och annan känslig information från 143 miljoner användare runt om i världen.

Nu står det klart att den amerikanska federala handelskommissionen (FTC) kommer att kräva 700 miljoner dollar (motsvarande 6,6 miljarder kronor) i ersättning från Equifax, detta då företagets säkerhetsrutiner anses varit bristfälliga.

British Airways: 228 miljoner dollar.
Också British Airways har åkt på en tung bot, enligt de ett år gamla GDPR-reglerna.

För elva månader sedan drabbades flygbolaget British Airways av en omfattande cyberattack. Resultatet blev att hackare fick tillgång till känslig information om 380 000 resenärer, däribland kreditkortsuppgifter.

Nu har den brittiska GDPR–myndigheten Information Commissioner's Office (ICO) bestämt att British Airways ska betala böter på 183 miljoner pund, vilket motsvarar motsvarar 228 miljoner dollar och 2,2 miljarder svenska kronor, för brott mot GDPR.

Marriott International. 124 miljoner dollar.
I ett preliminärt beslut har brittiska ICO också utfärdat 124 miljoner dollar i böter till hotellkedjan Marriott för brott mot EUs dataskyddsförordning, GDPR.

Detta efter en läcka av sammanlagt 339 miljoner personuppgifter som upptäcktes och offentliggjordes sent på året 2018.

De här storföretagen är emellertid inte första att smaka på myndigheternas hårda nypor. Sommarens uppmärksammade bötesbelopp följer efter ett mycket aktivt 2018. Bland annat annat dessa straff utdelades då.

Uber: 148 miljoner dollar.
För ett par år sedan hade taxiappen Uber ett intrång som innebar att användarkonton för 600 000 förare och 57 miljoner kunder, främst amerikanska, läckte ut. I stället för att rapportera incidenten betalade Uber 100 000 dollar till förövaren och mörkade händelsen. Men det här skulle stå företaget dyrt när det väl avslöjades i slutet av 2017. I september i förra året stod det klart att Uber tvingas betala 148 miljoner dollar i böter, ungefär 1,34 miljarder kronor.

Yahoo: 85 miljoner dollar.
Det här fallet går tillbaka till 2013 då Yahoo hade ett omfattande intrång som drabbade hela databasen bestående av tre miljarder konton. Dock rullades inte incidenten upp förrän tre år senare.

I april 2018 gav amerikanska finansinspektionen US Securities & Exchange Commission Yahoo böter på 35 miljoner dollar för att inte ha offentliggjort information om incidenten. Senare meddelade den nya ägaren Altaba att de därtill efter en grupptalan hade nått en förlikning om att betala 50 miljoner dollar. Det här innebär att den totala kostnaden för incidenten landade på 85 miljoner dollar, ungefär 765 miljoner kronor.

Se länken nedan för att läsa om de övriga tyngsta böterna som drabbade företag förra året på grund av datahaverier.

Läs mer: Slarv med it-säkerheten kan kosta skjortan – här är åtta avskräckande böteslappar