Hemelektronikkedjornas verksamhet under sommaren påverkades tidigare en hel del av vädret. I takt med att e-handeln ökar är vädereffekten kanske inte lika omedelbar, men hur sommaren gestaltar sig utifrån sol eller regn har fortfarande en viss påverkan, inte minst utifrån vad kunderna faktiskt köper.

Och i år är det kanske ännu svårare att se hur vädret påverkat eftersom värmebölja varvats med ganska ostadigt väder.

På Netonnet konstaterar man i alla fall att juli i år var bättre än juli ifjol, och den bilden stämmer i samtliga kanaler det vill säga online, i lagershopparna samt på b2b-sidan. Nora Ay, kommunikationsansvarig på Netonnet Group, svara följande på vad som varit sommarens storsäljare:

– Produkter inom audiosegmentet har gått väldigt bra. Vi ser stora försäljningsökningar jämfört med föregående år både inom kategorin bärbart ljud samt hörlurar. Även personvård och datorer har haft ett uppsving i sommar.

Påverkar vädret försäljningen fortfarande lika mycket som tidigare eller har det ändrats något efter e-handelns intåg?
– Det är som vanligt en svår fråga att bedöma, då det är många aspekter som påverkar försäljningen utöver vädret. Generellt sett så brukar ett sommarväder som har inslag av både regn och sol vara gynnsamt för försäljningen. E-handeln gör det enklare och mindre väderkänsligt för konsumenten att handla. Dagens e-handel innebär både stor flexibilitet, enkelhet och därmed bekvämlighet och lägger man dessutom till de snabba fraktlösningar som vi erbjuder så blir e-handeln tveklöst ett riktigt enkelt och attraktivt alternativ för våra kunder, oavsett väder.

Även hos Elgiganten har det varit en ljudlig sommar, om man kollar vad som sålt bäst. Men Li Persson, kommunikationsansvarig på Elgiganten, lyfter även fram stora tv-apparater som blir allt populärare.

– På ljud och bild så är naturligtvis tv en storsäljare. Vi har sålt bra i de flesta storlekarna, men 65 tum har under sommaren haft en extra kraftig ökning. I tillägg har även soundbar sålt väldigt bra, vilket är en fantastiskt bra produkt för att få bästa möjliga upplevelse när man tittar på tv, säger hon.

– På ljudsidan fortsätter hörlurar att vara ett kraftigt ökande segment. Detta tack vare ett brett utbud på In- on- och around-ear lurar. True wireless-hörlurar har också snabbt blivit mycket populärt. Ökningarna i hörlurssegmentet beror på att man behöver olika sorters hörlurar, en för varje aktivitet som till exempel träning, jobbet, bussresan och när man är i hemma. Även röststyrda produkter har ökat bra.

Det har även varit bra fart på telefoner, smarta klockor samt spelkonsoler och gamingtillbehör. Och Elgiganten lyfter även det faktum att surfplattorna är heta igen och har sålt mer än under de senaste åren, speciellt under sommarrean, där det även rullat på bra med försäljningen av bärbara datorer.

Hur ser ni på vädret? Påverkar det fortfarande kundtillströmningen lika mycket som tidigare?
– Väder påverkar framför allt när det är extremt varmt. I år har vi ju haft en betydligt svalare sommar än i fjol, det har bara varit varmt under några kortare perioder. Eftersom vi har så pass brett utbud så har vi fått kundtillströmning även när det är varmt, men då är det oftast klimatprodukter i form av AC och fläkt som är av störst intresse för våra kunder.

Även Netonnet har sett störst påverkan av vädret när det varit som varmast.

– En kategori som gått väldigt bra under den varma sommaren är kylprodukter som fläktar och AC, som likt föregående år nästan sålt slut, säger Nora Ay och lyfter även fram de sommarsatsningar som Netonnet gjort som något som sticker ut positivt.

– Vi ser att våra utökade satsningar på elfordon och utekök träffat rätt, då vi sålt väldigt bra av dessa produktgrupper under sommaren.

Läs mer;
Kedjornas krig fortsätter – Netonnet kör ifrån Media Markt
Stora tv-apparater gav kedjorna ett majlyft