För tio år sedan grundade Caroline Andersson managementkonsultföretaget Governo som i dag har närmare 30 medarbetare. Och fokuset har alltid legat på offentlig sektor.

Så vad har egentligen hänt på vägen?

– Man kan börja med att titta på var vi var som medborgare för tio år sedan. De första e-tjänsterna hade precis kommit och var mer av karaktären digitala blanketter. Men vi använde inte mobilen till det – Iphone hade lanserats men vi använde inte alls den smarthet som idag är vardagsmat, säger hon.

Internetbankerna var tidigt en inspirationskälla som många sneglade på och det fanns tidiga tankar om gemensamma tjänster som e-legitimation och Mina sidor.

– Det som då gällde de större myndigheterna och kommunerna gäller alla nu. Digitaliseringen påverkar alla oberoende av storlek och inriktning.

Innovation, organisation och ledarskap – vad behöver du göra idag för att vara relevant imorgon? Det får du veta på CIO Governance den 12 september – boka plats här

Och ser vi till marknaden de senaste två åren så har det hänt väldigt mycket konstaterar hon.

– Robotisering, automatisering och AI... AI fanns ju inte på någons läppar för tio år sedan mer än kanske som någon avlägsen forskning eller i science fiction-noveller. Nu är det dags för nästa steg mot en intelligent förvaltning där vi ser data som guldet som gör att vi kan komma åt verkliga samhällsproblem.

Samtidigt finns det surdegar kvar.

– Att få in tvärvetenskapliga perspektiv och att alla måste i någon mån arbeta med både digitalisering och AI, förstå att det gäller dem – och där är vi inte.

Samverkan och gemensamma tjänster är andra områden där det offentliga Sverige fortfarande inte är tillräckligt bra.

Det är fortfarande så att var och en kör egna initiativ. Men samhället skulle vinna på ett ökat samarbete.

Och fortfarande är det för mycket hängslen och livrem – offentlig sektor kommer inte vidare, och värst är det när lagstiftning och säkerhet sätter käppar i hjulet. I stället för att testa i liten skala och på säkra sätt så fastnar man i långa analyscyklar och krångliga beslutsvägar.

I stället för att börja med sådant som omfattas av snårig socialtjänstlagstiftning eller skarp trafikstyrning så kan man testa sådant där det funkar att misslyckas

– Även om det kan vara sunt att vara försiktig och ta saker stegvis så blir det snarare till stoppklossar. Då är det bättre att testa i liten skala och i rimlig utsträckning. I stället för att börja med sådant som omfattas av snårig socialtjänstlagstiftning eller skarp trafikstyrning så kan man testa sådant där det funkar att misslyckas, säger Caroline Andersson.

Ett bra angreppssätt för att komma framåt med digitaliseringen, och inte minst AI, är att börja fundera kring de svåraste samhällsutmaningarna tycker hon och pekar på Malmö stad där man tittar på hur digitala lösningar kan hjälpa till när det gäller sociala utmaningar och integration.

– Det kan också handla om att ge stöd till personer med funktionsnedsättning eller inom psykiatrin. Och se på hur sjukvården nu är det område där AI börjar få mest kraft nu inte minst internationellt. Här finns enorm potential för att exempelvis se konsekvensen av olika behandlingar, ge individuellt stöd och snabbare ge både bot och förbättrad livskvalitet.

Så hur ser det då ut om ytterligare tio år? Det är självklart omöjligt att svara på. Men om Caroline Andersson får önska så hoppas hon på allt fler sömlöst besvärsfria lösningar där vi helt slipper kontakten med offentlig sektor.

– Och jag hoppas att vi orkar ta stora kliv framåt med AI. Det känns lite som om vi måste hitta de stora casen som löser samhällsutmaningarna. Se hur det skulle kunna hjälpa till att höja kunskapsresultatet i skolan, underlätta att leva på landsbygden – de stora frågorna för vår välfärd, säger hon.

Läs också:
Gör om, gör rätt – offentlig sektor fel ute i digitaliseringen
I dag öppnar nya myndigheten Digg – men vad ska den göra egentligen?