Ordet framgångsrecept har sällan varit mer träffande än vad det är när svenska Gastrofy presenterar sitt senaste samarbete. Det är den amerikanska handelsjätten Walmart som ska använda det svenska bolagets b2b-plattform Northfork för att underlätta matinköp via olika recept.

På plattformen kan livsmedelskedjor erbjuda sina kunder en tjänst där man utifrån valda recept får alla ingredienser beställda direkt från sin mataffär och det kan antingen ske via hemleverans eller genom upphämtning. Tjänsten erbjuds till kunderna på livsmedelskedjornas sajt eller via en app.

Walmart kommer att använda Northfork tillsammans med Buzzfeeds recept-app Tasty, vilket innebär att kunderna ska kunna omvandla recept på Tasty till en varukorg från Walmart-butiker över hela USA. För Gastrofy innebär samarbetet inte bara en fjäder i hatten. Att ha det som brukar benämnas världens största detaljhandelskedja som partner gör också att man får helt nya möjligheter för sin internationella expansion. Det säger bolagets vd och grundare Robin Rendahl.

– Vi är stolta över att Walmart och Buzzfeed valde oss för att säkerställa en riktigt bra köpupplevelse från recept. Vi har skapat den mest avancerade tekniken som låter dagligvarukedjor erbjuda en sömlös konsumentupplevelse, hela vägen från inspiration till fyllda varukorgar, säger han.

– När man ser en inspirerande receptvideo och vill testa att tillaga receptet i sitt eget kök så kan man nu enkelt beställa ingredienserna online, något som tidigare inte var möjligt. Mer än två tredjedelar av våra användare på Tasty har tillagat våra recept och nio av tio amerikaner bor nära en Walmart. Det här samarbetet löser ett stort problem i vardagspusslet, vad man ska äta till middag. Utan Northfork skulle den här funktionen inte vara möjlig, kommenterar Ben Kaufman, marknadschef på Buzzfeed samarbetet.

Northfork använder algoritmer för att konvertera recept till ingredienser. Tjänsten anpassar även recept till önskat antal portioner och väljer då produkter för att minimera svinn. Dessutom kan man välja att handla utifrån egna preferenser, som ekologiskt, pris och produktrekommendationer baserat på tidigare köp. Du har även möjlighet att anpassa recepten efter dieter, allergier, budget eller tidsåtgång. Hemma i Sverige har man sedan tidigare ett samarbete med Ica och Coop, samt även med Coop i Danmark.

Läs också:
Svenska mjukvaruföretaget har nyckelroll i Netflix globala support
De bevakar e-handlarnas sajter – nu ska svenska mjukvaran ut i världen