Under sommaren konstaterade vi att kinesiska Huawei trots det pågående handelskriget med USA ska satsa stort i Sverige. Den satsningen gäller inte minst de svenska stadsnäten, där bolaget gör en stor offensiv, vilket även har uppfattats av Huaweis konkurrenter, som så klart ser en stor möjlighet i det läge som uppstått.

Inte minst svenska Waystream flaggar nu för att dagens låsta situation mellan Kina och USA gör att de svenska stadsnäten riskerar att bli ett offer för amerikansk storpolitik. Samtidigt konstaterar bolaget att det geopolitiska läget gör att de tvingas brottas med ännu en faktor på marknaden, en faktor som minst sagt är svår att beräkna, då nya besked om vad som gäller ständigt avlöser varandra.

– Det har varit så mycket skriverier om Huawei i media. Det som handlar om avlyssning kan man ta med en nypa salt, men folk behöver inse hur sårbara de här stora leverantörerna är. När vi är i ett sådant läge som vi är nu kan det få jättestora konsekvenser som många inte har klart för sig, säger Fredrik Nyman, produktchef på Waystream.

Han syftar framför allt på leveranser av komponenter till utbyggnaden av stadsnäten. De flesta komponentleverantörer är amerikanska och med de inskränkningar i handeln som just nu gäller kan innebära rejäla förseningar, som i slutändan kan leda till förseningar i utbyggnaden av stadsnäten.

Fredrik Nyman, produktchef på Waystream
Fredrik Nyman, produktchef på Waystream.

– Både vi och Huawei är beroende av amerikanska komponenter i våra produkter. Många kunder sitter i långa avtal och svenska stadsnät hamnar i ett utsatt läge om det inte går att leverera och fullfölja avtalen.

Bedömningen att det skulle vara riskabelt att göra affärer med Huawei delas inte av Svenska Stadsnätsföreningen. Tvärtom kallar vd Mikael Ek bolaget för en viktig aktör.

– Vi står bakom att många av våra medlemmar använder sig av Huawei. Vi har gjort en analys av de produkter och tjänster vi köper av Huawei och idag ser vi inte de riskerna i det sammanhanget, sade han i juli apropå Huaweis svenska offensiv och fortsätter med:

– Det behövs en nyansering av debatten. Det finns olika säkerhetsområden inom infrastruktur. Vi levererar en grundinfrastruktur och där ser vi inte de problemen som kanske lättare märks med mobilerna. Det finns en berättigad oro, men för oss är det viktigt att bygga en bra relation som är viktig för stadsnäten.

– Det får stå för dem. Jag delar inte den riskbedömningen, kommenterar Fredrik Nyman Svenska Stadsnätsföreningens inställning.

Vad tycker ni att man ska göra då, förbjuda kunder att handla från Huawei?

– Nej, det är klart att man inte ska göra det. Men man måste titta på hur världsläget är. För fem år hade ingen en tanke på det här. Vi i branschen vill bara ha status quo.

Så det är inte bara så att ni hoppas kunna dra nytta av situationen med USA och Kina och använda det som säljargument?

– Nej, vi ser Huawei som ett vanligt företag. Och vi använder inte mer än de vanliga argumenten vi brukar ha när vi säljer våra produkter. Men vi har sett konkreta reslutat i form av att kunder har vänt sig till oss både i Sverige och Europa, och de är oroliga över att inte kunna få de leveranser man ska ha när man sitter fast i långa kontrakt. Man ser om sitt hus. Cisco och HP har säkert fått liknande förfrågningar, säger Fredrik Nyman och säger att det handlar om exempelvis routrar och switchar till stadsnäten.

På svenska Cisco är man lite mer försiktig i sina uttalanden om läget. Bolagets koncernchef Chuck Robbins var dock tydlig redan i juni med att bolaget inte ska använda USA:s sanktioner mot Kina som ett säljargument.

Per Holm
Per Holm.

Jag har tydligt sagt till våra olika verksamheter, det här är inte en säljstrategi för er. Jag vill inte att vi går in och försöker utnyttja den geopolitiska situationen för att försöka få fördelar, sade han då till sajten Search Networking.

Per Holm, teknikchef på Cisco i Sverige, är kanske inte riktigt lika tydlig när han ska svara på frågan om man har märkt av att svenska stadsnätskunder börjat se sig om för att säkra upp med alternativa leverantörer då de sitter fast i långa kontrakt med Huawei.

– Vi kan inte kommentera något om specifika kunder, men vår nätverksaffär i Sverige mår bra och vi visar bra resultat och tillväxt globalt. Samtidigt är det en komplex marknad där många faktorer spelar in, och jag tror inte att det är möjligt att peka ut en enskild faktor som skäl till tillväxten, säger han.

Läs också: 
Huawei bojkottat av många – men de svenska stadsnäten är en kärlekssaga
Risk att bredbandsmålet inte nås – SKL kräver ny plan för finansiering