De senaste åren har Google arbetat målmedvetet för att anpassa Android-systemet till företagen – något som gett resultat. Globalt är Android större än IOS, men de mogna företagsmarknaderna i Västeuropa och Nordamerika är Apples starkaste bastioner och där har Iphone fortfarande övertaget.

När Google nu i höst släpper en ny version av Android är den mest uppenbara nyheten att företaget frångår konceptet att döpa uppdateringarna efter efterrätter (senast Pie) för att i stället kort och gott kalla den nya versionen 10.

Varför gör man detta nu? Förmodligen är en förklaring att företag vill uppfattas som mer vuxet – inte minst för att vinna trovärdighet i ambitionen att vinna mark på företagen.

– Man kan absolut tänka sig att det handlar om att signalera mognad, säger Leif-Olof Wallin, telekomanalytiker på Gartner.

– Det tillsammans med att Google vill strömlinjeforma bilden av Android. De flesta har hittills använt sig av både siffran och desserten, och det förenklar och tar bort förvirringen att bara tala om siffran.

Att få ut bilden av att Android mognat som operativsystem är viktigt för Google i kampen om företagen. När det gäller smartphones har Android genom åren uppfattats som osäkert och konsumentinriktat samtidigt som de flesta mobilhoten riktas mot Androidanvändare. Leif-Olof Wallin anser dock att detta förändrats under de senaste versionerna.

– Allt sedan version 7 (nougat) har Google medvetet byggt in fler och fler funktioner och aktiviteter för företagen. De flyttar fram positionerna kontinuerligt och bland det viktigaste de har gjort är den ökande segmenteringen av privat information och företagsinformation.

– När det gäller säkerheten står sig Android bra nuförtiden. De som är speciellt medvetna föredrar till och med Android. Många känsliga versamheter använder antingen speciella Android-enheter eller modifierade kommersiella enheter.

Också i betaversionerna av Android 10 har Google satt tyngdpunkten på säkerhet och integritet.

Google må vara störst på nätet, men i företagsvärlden har bolaget hittills fått axla den kärva rollen som ett småsyskon, oavsett om det gäller Chrome OS som kämpar för att hävda sig mot Windows, G Suite mot Office, Hangouts Chat mot Slack eller Google Cloud mot AWS. Dock är det ett faktum att Google vinner marknadsandelar på alla de här områdena utom möjligen i collaboration-matchen mot Slack.

När det gäller smartphones är Android störst globalt, långt före IOS, men på mogna företagsmarknader som i Västeuropa, inte minst i Norden, och i Nordamerika är det fortfarande Apple med IOS som har herraväldet.

Under 2018 såldes 502 000 Iphones på den svenska företagsmarknaden, att jämföra med 321 000 Androidbaserade enheter, enligt Gartner. Hittills i år ser det dock betydligt jämnare ut, med 160 000 Iphones sålda mot 148 000 Androider.

Kan Android 10 vara den skjuts Google behöver för att gå om IOS också på de här marknaderna?

– Jag tycker det är mer intressant att titta på de längre trenderna än enskilda uppdateringar, säger Leif-Olof Wallin. Men jag tror det tar tid för Android att gå om IOS på marknader som i Sverige eller Nordamerika. Det är svårt att få folk att byta ekosystem, också på företagen.

Läs mer:
Android 10 – allt om Googles nya operativsystem
Då kommer Android 10 till Nokia-mobilerna