Totalt sett går dock smartphone-försäljningen kräftgång. Det är framför allt efterfrågan på de mer avancerade mobilerna i high-end-segmentet som minskar, säger Anshul Guta, analytiker på Gartner.

– För att försöka få igång att konsumenterna ersätter sina smartphones kan vi se att leverantörerna tar premiumfunktioner som heltäckande skärmdesign och större batterier från sina flaggskeppsmobiler till billigare modeller.

Den globala försäljningen av smartphones minskade med 1,7 procent under andra kvartalet, vilket innebär 368 miljoner sålda enheter under perioden, enligt analysföretaget Gartners senaste rapport.

Bland de fem största leverantörerna var det Huawei följt av Samsung som hade den starkaste årliga försäljningsökningen under andra kvartalet, med 16,5 procent respektive 3,8 procent.

Utanför Kina upplevde dock Huawei en kraftig minskning av försäljningen under andra kvartalet som en följd av konflikten med USA, men tack vare starka marknadsföringsinsatser i Kina så stod bolaget för en rekordförsäljning där och ökade med 31 procent i den regionen.

Samsung är fortfarande störst, med en marknadsandel på 20,4 procent. Huawei är tvåa med 15,8 procent av marknaden. Apple är trea och har en marknadsandel på 10,5 procent. Därefter hamnar två kinesiska leverantörer, nämligen Xiaomi och Oppo.

Stark efterfrågan för Samsungs nya Galaxy A-serie gjorde att Samsung gjorde ett bra kvartal och kunde öka marknadsandelarna med 1,1 procentenhet.

Iphone-försäljningen fortsätter minska även om minskningen inte var lika kraftig som första kvartalet. Totalt såldes 38 miljoner Iphone under andra kvartalet, vilket var en minskning med 13,8 procent jämfört med motsvarande period förra året. Iphone-användare ersätter inte sina befintliga telefoner i samma takt längre eftersom nya modeller bara har inkrementella förbättringar, säger Anshul Guta.

Läs mer: Styrkebesked för utmanat Huawei: Har sålt 10 miljoner P30-mobiler på 85 dagar