Microsofts årliga partnerkonferens Inspire brukar inte bjuda på någon större dramatik. Men efter en längre tids stegvis försämrade relationer mellan Microsoft och deras partnerskara brakade det loss rejält inför årets upplaga i juli. Lagom till konferensen gick företaget ut med nyheten om att deras så kallade Internal Use Rights skulle plockas bort.

De här rättigheterna innebär att certifierade partner har rätt till gratis licenser för många av Microsofts produkter, som till exempel Office 365, att använda internt på företaget. Totalt har Microsoft runt 300 000 partner runt om i världen.

Efter en proteststorm tvingades Microsoft dra tillbaka förslaget och be om ursäkt.

Som ordförande i den europeiska partnerorganisationen IAMCP hamnade systemintegratören Retunes vd Bo Bauhn mitt i blåsvädret och han berättade att de fick tusentals mejl och telefonsamtal från arga partner.

– Det var upprorsstämning. När vi satt på flygplanet till Las Vegas var alla verkligen på krigsstigen.

Bo Bauhn berättar att det folk var arga på var försämringarna i sig, men även att de inte kommunicerats ut eller att det stora partnerledet inte tillfrågats. Men det handlar också om en längre tids missnöje med gradvisa försämringar i hur Microsoft arbetar med partner.

Innovation, organisation och ledarskap – vad behöver du göra idag för att vara relevant imorgon? Det får du veta på CIO Governance den 12 september – boka plats här

– Om man ska bli partner till Microsoft så gör man en investering, det är inte enkelt att bli det, utan folk ska certifiera sig och man betalar en avgift. För det får man ett paket, där de här interna användarrättigheterna ingår. Om man i ett slag plockar bort det här så sänker man värdet på hela paketet.

Vad sa de partner som ringde och mejlade?

– Att de var väldigt upprörda på Microsoft och funderade på att börja jobba alltmer med Google eller AWS. Det är ganska mycket pengar det handlar om, för ett större företag kan det handla om miljoner i obudgeterade kostnader.

Vad IAMCP gjorde var att de samlade ihop alla mejl och reaktioner och lämnade över dem till den högsta Microsoftledningen under ett möte inför Inspire.

– Vi sa att det är ogenomtänkt och att vi var väldigt förvånande. Partner kommer att börja jobba med Google i stället. Sedan dröjde det 24 timmar innan de drog tillbaka beslutet. Det är första gången jag varit med om att Microsoft dragit tillbaka ett beslut i en sådan här stor fråga – och dessutom bett om ursäkt.

Är allt då frid och fröjd efter den här kovändningen och en partnerkonferens som Bo Bauhn ändå beskriver som en av de bästa på länge. Nja, förtroendet har fått sig en törn hos många i den stora partnerskaran.

– Förtroendet är lite skadat. Hur kan man ta ett sådant beslut, utan att kommunicera det eller prata med partners?

Dessutom, säger Bo Bauhn, skedde det efter en längre tids försämrade relationer mellan Microsoft och deras partnerskara.

– Det är färre människor hos Microsoft som jobbar med partner i dag och det är färre partnerbolag som har dedikerade kontaktpersoner. Tanken är att det ska skötas digitalt, men portalerna är krångliga och fungerar inte alltid. Det innebär att de har minskat det personliga stödet innan det digitala stödet är tillräckligt bra. Då hamnar man i ett limbo-läge.

I en analys från analysföretaget Canalys pekade de på att partner spelar en allt viktigare roll i den nya molnbaserade världen och att Microsoft har en fördel jämfört med sina konkurrenter i och med den stora partnerskaran. Men de tog också upp att AWS och Google har börjat jobba för att locka över Microsoftpartner att specialisera på de tjänsterna i stället.

– Microsoft är starkt bland annat eftersom de har ett så omfattande ekosystem och så lojala partner. Google och AWS jobbade ju från början direkt mot kund, men de har gått i motsatt riktning mot Microsoft och börjat anställa folk som arbetar med partnerrelationer. Fortfarande är skillnaden stor, men den krymper. Det är en utveckling som Microsoft måste vända om de är smarta.

Har ni medlemmar som gått över till konkurrerande tjänster?

– Det är ingen trend att man lämnar Microsoft för att i stället satsa på AWS eller Google. Däremot är det ju fler som erbjuder flera tjänster, naturligtvis.

– Jag hoppas att Microsofts högsta ledning drog lärdom av det som hände i somras och tänker om. Man ska inte se det som en kostnad att stötta sina partner utan som en investering. Vi upplever att Microsoft under en period nu sett partner som en kostnad.

Läs mer:
Molnkriget trappas upp – då hamnar partnerföretagen i guldsits
Nadella hyllade svenska projekt under Stockholmsbesöket – ”fantastiskt att vara här”