19 september uppges vara lanseringsdatum för Huaweis nya flaggskeppsmobil Mate 30. Men att den kinesiska jätten ska lansera mitt under brinnande handelskrig kommer att få stora konsekvenser. Detta eftersom den nya telefonen inte kommer ha tillgång till det vanliga Googleutbudet av appar och tjänster när den lämnar fabriken.

Det som framkommit till nyhetsbyrån Reuters är att Huawei kan använda Android som operativsystem, detta eftersom systemet är byggt på öppen källkod. Däremot kommer man inte ha någon licens för Google Mobile Services, där Google Play Store ingår. Det gör också att man får klara sig utan exempelvis Chrome, Youtube, Gmail och Googles söktjänst.

Det är ett minst sagt tungt utgångsläge för en så pass viktig lansering.

– Ja, för det första är det ingenting som Google vill att det ska hända. Det är ett politiskt spel och det är svårt att förutse vad som ska hända och när det släpps. Men att bara ha Android som operativsystem, och inte ha tillgång till dess ekosystem. Det går inte. Det är ett mardrömsscenario för Huawei om de inte får vara med som fullvärdig medlem, säger Leif-Olof Wallin, telekomanalytiker på Gartner.

Han tror även att det finns risk att det kan uppstå fler liknande problem längre fram, eftersom listan över de största globala mobilleverantörerna får en allt mer kinesisk övervikt.

– Det finns en risk att det här smittar av sig på andra kinesiska leverantörer. Hälften av de tio största leverantörerna idag kunde man knappt stava till för bara några år sedan.

På Huaweis twitterkonto har man nu nedräkning till den 19 september. Frågan är dock hur Huawei ska kunna minimera skadan av att inte ha tillgång till hela Googleutbudet.

– De kommer säker att lansera något det datumet, tror Leif-Olof Wallin och konstaterar:

– På den kinesiska marknaden kan de använda Harmony och så kanske de gör någon snabb bastard för övriga världen, men den kommer sannolikt inte sälja i några stora volymer.

Från Huaweihåll är det locket på och det är tydligt att den situation som uppstått inte är särskilt önskad. Men frågor om datum och vad som ska lanseras lämnas obesvarade.

– Det kan jag inte säga något om. Det är en massa spekulationer till höger och vänster. Det är en speciell situation. Vissa delar är klara, andra delar är inte klara så jag kan inte ge några besked, säger Sofia Björnerfors, pr-ansvarig för Consumer Device på svenska Huawei.

Att ambitionen är att stanna hos Google med Android som operativsystem är desto tydligare.

– Vi har en pågående dialog och har jobbat länge med Google och vill stanna i den plattformen. Det finns ingen önskan att det ska bli på något annat sätt.

Om det inte blir så, vad finns det för alternativ?

– Det finns olika alternativ beroende på vad som händer men det kan jag inte kommentera.

Läs också: Nedgång på mobilmarknaden – men massiv marknadsföring gjorde Huawei till vinnare