Inför det stundande presidentvalet i USA är pressen stor att de sociala plattformarna ska ta itu med deepfake. Inte minst för att det släpps allt fler verktyg för att enkelt kunna skapa sina egna förfalskade videor, skriver Reuters.

Och nu deklarerar Facebook i ett blogginlägg att man i ett samarbete med Microsoft, konsortiet Partnership on AI och forskare från ett antal amerikanska universitet och universitetet i Oxford lanserar en tävling – Deepfake Detection Challenge – för att sätta fart på forskningen kring hur deepfake kan avslöjas.

Målet med tävlingen är enligt Facebook att ta fram teknik som alla kan använda för att enklare ta reda på om AI har använts för att ändra en video i syfte att lura dem som ser den.

Facebook satsar 10 miljoner dollar, knappt 100 miljoner kronor, på projektet. Dessutom ska Facebook låta forskare skapa realistiska deepfakes för att på så sätt kunna ta fram och testa verktyg för att upptäcka dem. Facebook försäkrar också att inga användardata används i de manipulerade videorna, som släpps i december, utan att man använder sig av betalda skådespelare.

Läs också:
Deepfakes är det läskigaste på nätet just nu – och ett tydligt exempel på riskerna med AI
Deepfake-video på Zuckerberg blir kvar på Instagram