Allt fler företag väljer att lagra sina filer i det så kallade molnet, men det kan vara en klok idé att se till att det alltid finns lokala säkerhetsfiler sparade.
Den 31 augusti drabbades en av Amazons servrar i North Virginia av ett strömavbrott och det dröjde 87 minuter innan en reservgenerator sattes i gång. Resultatet blev att data tillhörande ett okänt antal kunder hos Amazon Web Services har förlorats, rapporterar sajten Bleeping Computer.
En av de drabbade kunderna är programmeraren Andy Hunt som under flera dagars tid försökte förmå Amazon att ge honom information om vad som hade hänt. Till sist fick han beskedet att hans filer inte kunde återställas. Det fick Hunt att skriva på Twitter att vi alla behöver påminnas om att ”molnet bara är en dator i Reston med ett dåligt nätaggregat”.
Amazon säger i likhet med Dropbox och andra molntjänster att man inte har något ansvar om data försvinner, så drabbade kunder kan inte räkna med ekonomisk kompensation.
Läs också:
AWS äger nästan halva molnet – men en hungrig trio knappar in
Routeläcka däckade Cloudflare och AWS