Redan under de första fem minuterna av en anställningsintervju kan det avgöras om du är intressant eller inte. I alla fall om man ska tro en amerikansk undersökning från 2018.

Där finns exempel på sökande som bett om en cocktail under intervjun eller kommit i Darth Vader-kostym. Men det behöver inte sticka ut så mycket för att rekryteraren ska tappa intresset för dig, skriver Fast Company som listat saker du ska undvika om du vill gå vidare till fler intervjuer. Här är några av dem:

Var inte helt oförberedd
Undvik kommentarer som ”Vad gör det här företaget egentligen?” eller fråga vad det är för jobb det handlar om egentligen. För de flesta är det självklart att inte visa att man inte läst på – men för alla är det inte det.

Baktala inte tidigare arbetsgivare
Att tala illa om de företag där du arbetat tidigare är inte bra. Det visar den nya potentiella arbetsgivaren att det kan gälla dem nästa gång. Och – ännu värre – avslöja ingen känslig information från tidigare arbetsgivare. Fokusera i stället på något du lärde dig på förra jobbet.

Utgå inte ifrån att de har koll på ditt cv
Även om den som intervjuar dig läst ditt cv så betyder det inte att hen memorerat det. En vd berättar om en jobbkandidat som hänvisade till sitt cv – ”där står i stort sett allt om mig” – och inte kände något behov av att utveckla det. Kom ihåg att det finns ett värde i att du själv berättar, visar att du kan kommunicera och sätter saker i sammanhang. Det spelar ingen roll att du säger samma saker som står i ditt cv.

Undvik ödmjukt skryt
Klassiker som att säga ”ibland jobbar jag för mycket” när någon frågar om din största svaghet – bara låt bli. Tänk i stället efter och försök peka på vad du fortfarande arbetar med och vad du är bra på. Det ger ett bättre intryck.

Till sist: Ett bra tips
För företagets del handlar intervjun mindre om dig och mer om vad de behöver. Genom att ställa frågan – ”vad behövs för att lyckas i den här rollen” så markerar du att du förstår det. Dessutom får du möjlighet att peka ut varför du har det som krävs.

Läs också:
Tycker du jobbet är meningslöst? Du tillhör en växande skara
Här är hemligheterna bakom högpresterande it-team