På Cervera beskriver man den nya satsningen som ännu ett steg mot att sudda ut gränsen mellan e-handel och fysisk butik. Kontraktet med IP-Only är värt 3,6 miljoner kronor med en avtalslängd på 40 månader och gäller främst wan över fiber. Det handlar om samtliga Cerveras 74 butiker och för 66 av dem uppgraderas dessutom från koppar till fiber.

– Detta är en digital satsning där vi ska nå och helst överträffa dagens och morgondagens krav från våra kunder. Kunden vill se ett fungerande gränssnitt mellan onlineförsäljning och fysisk butik, och man kräver att samma service gäller i alla kanaler. Dessutom vill man ha snabba leveranser och flera fraktalternativ. När vi nu tar nästa steg för våra butiker som en viktig del i vår flerkanalsatsning känner vi oss trygga i att göra det med IP-Only, säger Andrew Golrang, it- och affärsutvecklingschef på Cervera.

Utgångspunkten i Cerveras flerkanalsstrategi, som inleddes förra året, är att de fysiska butikerna och e-handeln ska komplettera och förstärka varandra. Istället för att som tidigare erbjuda tjänsten Click & Collect via centrallagret i Jönköping ska beställningar nu hanteras direkt i butik, där Cerveras affärssystem känner av om den finns att plocka på plats.

– Wan-lösningen hjälper till att stötta butikernas arbete kring detta, och bidrar till att vi ytterligare förstärker vår it-infrastruktur, säger Andrew Golrang.

Regina Donato Dahlström, affärsområdeschef för IP Only Enterprise, hyllar butikskedjans initiativ och är glad över att kunna bidra till det och gläds så klart även över att få in en ny kund.

– Cervera jobbar verkligen med hur kundupplevelse ska fungera modernt imorgon. Vi är mycket stolta över att få stötta denna satsning med vår flexibla lösning, säger hon.

Läs också: Trots pressen från e-handel – fysisk handel växer stadigt