Det var i fredags som det framkom att teleoperatören Telenor utsatts för ett dataintrång i ett säljstödsystem, med resultatet att abonnemangs- och personuppgifter om 32 087 kunder läckt ut. Nu kan Computer Sweden berätta att uppgifterna kommit i händerna på ett telemarketingföretag som använt dem för att rekrytera kunderna till konkurrenten Tre.

Dataintrånget hos Telenor berodde enligt en källa med insyn i ärendet, genom att login-uppgifter kopplat till ett användarkonto använts för att göra sökningar i systemet. Vem som använt uppgifterna för att komma åt kunders abonnemangsinformation är något som företaget utreder men det ska inte röra sig om nätfiske eller externt cyberangrepp.

Telenor kunde upptäcka intrånget, efter sex månader, genom en automatiserad frekvensanalys av antalet förfrågningar i den aktuella databasen. De uppgifter som kan omfattas är namn, adress, telefonnummer, typ av tjänst, tjänsteanvändning, prisuppgifter samt fakturainformation, inklusive puk-kod. Det framgår av anmälan operatören gjort till PTS och som Computer Sweden tagit del av.

Telenor har enligt anmälan varit i kontakt med drabbade kunder, som uppgett att deras uppgifter används för "oseriös marknadsföring" och försäljning av en konkurrerande operatörs abonnemang.

I anmälan uppges att det säljbolag som ringt upp Telenors kunder heter Abonnera Sverige AB, men säljarna har i sin tur sagt till Telenors kunder att de fått deras uppgifter från företaget Operatörspartner Sverige AB.

Att företaget det handlar om är Abonnera Sverige AB bekräftas också av operatören Tre. Mårten Lundberg, kommunikationschef på Tre, säger till Computer Sweden att Tre fick reda på incidenten genom en dialog med Telenor samma dag incidenten uppdagades.

– Vi fick veta detta direkt i och med intrånget. Vi för en dialog med Telenor i detta ärende för att komma till botten med det som har hänt, säger Mårten Lundberg.

Mårten Lundberg, Tre.
Mårten Lundberg, Tre.

Enligt Mårten Lundberg var Tres första åtgärd att stänga av Abonneras tillgång till Tres system, vilket skedde redan samma dag intrånget uppdagades. Tre har även sagt upp avtalet med Abonnera med omedelbar verkan.

– Vi har tillsatt en egen utredning och för en kontinuerlig dialog med både Telenor och Abonnera. Vi kan just nu inte utesluta att det skett något brottsligt.

Tre kan inte svara på om Abonnera faktiskt lyckats att få över några av Telenors kunder till Tre, men Mårten Lundberg säger att det inte kan utesluts, och att det är något den fortsatta utredningen får visa.

– Vi diskuterar kontinuerligt med Telenor om hur många som har kontaktats av Abonnera. Vi ser mycket allvarligt på detta.

När Computer Sweden försöker nå de utpekade företagen kommer vi fram till samma supportfunktion. Computer Sweden har när detta skrivs inte lyckats nå ansvariga på vare sig Abonnera Sverige AB eller Operatörspartner Sverige AB.

Läs också:
Tele2 vårdar nätvärk med nytt nätverk
Tele2 storsatsar på hushållen med nya Com Hem-musklerna