Stadium har idag cirka 180 butiker i Sverige, Finland och Tyskland, och ska även ta sitt koncept med Stadium Outlet till Norge under hösten. Dessutom växer kedjans e-handel. IP-Only har tidigare stått för fiberanslutningen och wan-lösningarna i samtliga Stadiumbutiker. Nu har man tecknat ett nytt treårsavtal med IP-Only, värt 6 miljoner kronor.

I och med det nya samarbetet tar IP-Only ett helhetsansvar över Stadiums trådade och trådlösa uppkoppling, där även det man kallar managerad wifi och LAN ingår.

– Vi känner oss helt trygga i vårt samarbete med IP-Only, och att utöka det till förstaklassigt wifi blir ett naturligt steg för oss. Med den här lösningen får vi drift och support i ett paket, och kan koncentrera oss på vår kärnverksamhet. Det passar oss perfekt, säger Stefan Maxeby, it-chef på Stadium.

En annan viktig del av den nya it-infrastrukturen är RFID, som ska användas för att hantera och fylla på med varor. RFID har testats i ett flertal butiker under en längre period, och ska nu rullas ut i 173 butiker till våren 2020 för att få bättre överblick över saldo och en mer effektiv lagerpåfyllning.

– Att leta reda på varor i butik har varit en stor del av våra säljares jobb. När vi testade RFID märkte vi att kunderna inte längre behövde fråga om en viss vara fanns i lager, eftersom den redan fanns på butiksgolvet. Tack vare det kan säljarna lägga tid på försäljning istället för på logistik, säger Stefan Maxeby.

Regina Donato Dahlström, affärsområdeschef för IP-Only Enterprise, har tidigare konstaterat att förmågan att kunna leverera en bra kundupplevelse blir en allt viktigare ingrediens för operatörer, när deras produkter och tjänster blir mer och mer lika varandra.

– Jag är imponerad av hur Stadium klarar balansgången mellan att vara både den största spelaren på sportvarumarknaden, och samtidigt ett piggt familjeföretag. De är i ständig jakt på nya innovativa lösningar och för oss är det inspirerande att få förtroendet att leverera verktyg som hjälper Stadiums nya satsningar, säger hon.

Läs också: Nya IP-Only ska flåsa Telia och Telenor i nordiska nacken: "de behöver en utmanare"