Googles digitala assistent är tillgänglig för användare genom deras smartphones, datorer och smarta högtalare. Tidigare i år gjorde sökjätten genom ett partnerskap med KaiOS assistenten tillgänglig också för användare med enkla telefoner med internetaccess. Nu går företaget ett steg längre – när det också gör den tillgänglig för de allra enklaste telefonerna, som saknar internetuppkoppling.

Det uppmärksammar nyhetssajten Techcrunch.

Programmet påbörjas i Indien.

På ett event under torsdagen i New Delhi så presenterade företaget en dygnetruntöppen telefonlinje som folk kan ringa till för att få sina frågor besvarade av Googles digitala assistent.

Att få snabba svar på frågor är fortfarande en stor utmaning på platser som inte har tillförlitlig internetuppkoppling och det är för att nå de människorna – bara i Indien rör sig om hundratals miljoner - som Google släpper den här tjänsten, uppgav Google-chefen Manuel Bronstein under lanseringen.

Även om 500 miljoner användare i Indien har tillgång till internet, och det finns runt 450 miljoner smartphones i landet, så är mer än hälften av landets 1,3 miljarder invånare inte uppkopplade mot nätet.

Google presenterade också en ny funktion i assistenten som fungerar som en översättningstjänst i realtid, och som ska översätta då två människor pratar olika språk. Den tjänsten stödjer översättning mellan engelska och hindi, och ska rullas ut under de kommande månaderna.

Läs mer: Googles wifi-puckar kan få Assistent-funktionalitet