Undersökningar från collaboration-marknaden, det vill säga samarbetsverktyg, visar att Slack fortfarande är kung bland startups, men att Microsofts utmanare Teams verkar vinna mark bland storföretagen.

De båda konkurrerande tjänsterna är svåra att jämföra, eftersom de mäter sitt användande på olika sätt och eftersom Microsofts Teams är en del av det breda Office 365-paketet.

Men enligt ny data från revisorsfirman Kruze Consulting, som analyserat anonymiserade utgifter från sina riskkapitalfinansierade startups så betalar nästan 60 procent av den gruppen för Slacks programvara. Det här rapporterar nyhetssajten Recode.

Andelen har visserligen minskat något sedan förra kvartalet, men den är ändå betydligt högre än motsvarande siffra för Teams, vilken Kruze uppger är 12 procent (i jämförelsen har Kruze utgått från det Office-erbjudande som Teams är inkluderat i). Då ska man också ha i åtanke att bland de tolv procent som betalar för Office 365 är det inte nödvändigt så att de använder just Teams-verktyget. Bland de tio startups som betalar mest för Office så betalar till exempel åtta också för Slack. Bara två företag verkar ha ersatt Slack med Teams.

Det här är goda nyheter för Slack, skriver Recode, som tagit en del stryk på senare år, då konkurrenter som Teams har börjat nagga på deras marknadsandelar.

Däremot ser inte situationen på de stora företagen – som är ett uttalat tillväxtområde - lika ljus ut för Slack. Andelen stora organisationer som använder eller planerar att använda Slack nästa kvartal har minskat något till 33 procent, enligt marknadsanalysfirman ETR. Siffran för Teams har tvärtom ökat till 65 procent.

ETR har gjort sin undersökning bland 845 av världens största organisationer. Ytterligare ett orosmoln för Slack i den här undersökningen är att 13 procent av de här stora företagen planerar att minska sina investeringar i Slack nästa kvartal, skriver Recode.

Läs mer:
Dags att börja med Slack? Här är 7 tips från proffsen
Microsoft Teams har nu fler användare än Slack