Många domännamnsägare valde tidigare att registrera sina domäner hos Internetstiftelsens tjänst Punkt SE Direkt, främst eftersom IIS ansågs leverantörsneutral och därför ett självklart val för många kommuner och andra myndigheter.

I februari tog webbhotellet Loopia över kunderna från Punkt SE Direkt. Anledningen till försäljningen av tjänsten var att Internetstiftelsen såg en minskande kundstock och befarade dålig framtida lönsamhet.

Sedan dess har Loopia ansträngt sig för att inte bara utgöra registrator för de överflyttade domänerna utan även försöka få kunderna att uppgradera till en mer omfattande premiumtjänst med bland annat webbsida och e-post.

Många kunder upplevde det som att Loopia bara försökte ta mer betalt, och att de utställda fakturorna var ett krav.

– Sedan Loopia övertog kunderna från IIS har man satt i system att sända ut fakturor för vad man kallar ”domänpaket”. Vårt företag hade en enkel domännamnsregistrering hos IIS och inte något annat. Det Loopia kallar domänpaket innehåller också webbsidor och annat utöver domännamnsregistreringen. Att sända ut fakturor för avtal som inte ingåtts är faktiskt brottsligt och det är anmärkningsvärt att Loopia ägnar sig åt sådant, säger Göran Hasse på it-företaget Raditex.

– I dessa dagar med allt mer krångliga bedrägerier så tycker jag Loopia skulle hålla sig för goda för detta, fortsätter han.

Loopia försvarar sig med att fakturan bara är ett erbjudande och att allt kunden behöver göra är att inte göra något.

– Detta är endast ett erbjudande och inget betalningskrav finns. Man kan som kund enkelt ta bort detta själv om man inte vill ha det, eller så kan man kontakta oss och vi gör det åt kunden, säger Jimmie Eriksson, vd på Loopia.

Han tillägger att efter kritiken har företaget försökt göra utskicket tydligare i form av information på ett försättsblad till fakturan.

Läs också:
Efter storaffären – nu är Loopia den nya svenska webbhotellmagnaten
Nu vill svenska hostingbolaget också ut i Europa