Den svenska startup-scenen har skapat en innovationsvåg som just nu slår på bred front. I princip alla svenska storföretag har egna innovationsavdelningar där man gärna tittar på hur man kan använda ny teknik eller ta hjälp av startup-bolag för att hitta nya tjänster. Vi har till exempel tidigare skrivit om hur Husqvarna, som gärna kallar sig en 400 år gammal startup, har tagit hjälp av ett antal teknikpartner för att testa att haka på delningsekonomin.

Ett annat klassiskt svenskt företag, Electrolux, som inte själv kallar sig för startup, men som i sammanhanget kanske kan klassas som en, eftersom man ”bara” fyllde 100 år i augusti, har också satsat på en egen innovationsavdelning, där man vill hitta nya sätt att använda bolagets produkter.

Köp mat som annars skulle ha slängts

Ett sådant presenterades nu i veckan, då man väljer att utöka det pilotprojekt man tidigare gjort med Karma, vars app används för att handla mat som annars hade slängts till halva priset. Piloten startade i november på Ica Kvantum i Liljeholmen i Stockholm, där ett kylskåp från Electrolux placerats ut så att de som använder Karma-appen kunde köpa mat som annars skulle ha slängts till halva priset.

– Och vilket test det blev. Det var långt långt över våra förväntningar. Tack vare den piloten lanserar vi nu den här produkten, säger Tove Chevalley, digital innovationschef på Electrolux.

Produkten hon syftar på är ett rosa kylskåp, som modifierats något sedan starten. Bland annat har man ändrat låsfunktionen, som numera är en variant som öppnas med hjälp av bluetooth och mobilen och levereras av ett annat svenskt startup-bolag, Qlocx. Och kylens närvaro, vilket bland annat innebär minskad kötid, har påverkat. De matbutiker som tidigare haft manuell utlämning av sin försäljning via Karma har nu sett en genomsnittlig försäljningsökning med 30 procent.

Och nu väntar alltså nästa steg. Just nu finns fyra stycken kylar ute, utöver Liljeholmen även i Icabutikerna i Emporia i Malmö, i Alingsås och i Partille. Ytterligare fem är på väg ut och beställningar från butiker har droppat in. Man har även en ny pilot igång, där ett kylskåp finns på T-centralen i Stockholm, för att se om det borde installeras på fler offentliga platser i Sverige. Det uttalade målet är att det ska finnas 45 kylskåp ute innan årsskiftet.

På Electrolux började den här resan för ungefär två år sedan. Bolagets uttalade vision är att ”göra hållbara matvanor till det självklara och föredragna valet”.

– Vi har sett att det finns ett enormt intresse för att minska matsvinnet. Det finns både en klimataspekt i det men även ett ekonomiskt intresse. Vi har ett matsystem som inte fungerar. Det sätt som vi producerar, äter och slänger mat idag är inte hållbart och är man stor ska man ta ett stort ansvar, säger Tove Chevalley, och berättar att det var ungefär ett år sedan som Karma kom in och blev en del av Electrolux nya hållbarhetsprojekt.

– Det var kärlek vid första ögonkastet när den här hundraåriga 54 000-manna-tankern träffade startuppen, eller när hårdvara mötte mjukvara, säger hon och konstaterar att det även resulterat i att Electrolux valt att investera i Karma.

Ludvig Berling, en av Karmas grundare, är så klart också glad över det nya samarbetet. När de grundade sin app, som i dagsläget har 12 000 användare, så var huvudidén att det går att skapa ett värde av det matsvinn som finns hos butiker och restauranger. Och att matsvinnet är ett problem råder det ingen tvekan om när Karma presenterar sina siffror, som säger att 1,3 miljarder ton mat slängs varje år, vilket är ungefär en tredjedel av all mat som produceras. Och i Sverige slängs 70 000 ton mat i butiksledet, av vilken ungefär 91 procent fortfarande är ätbar.

"Göra förlust till en extra inkomst"

– 30 procent av den mat vi slänger kommer från restauranger och dagligvaruhandel. Vi vill hjälpa till att göra förlust till en extra inkomst, säger han och konstaterar att det kan verka enkelt, men att det krävs en hel del jobb för att få snurr på det.

– Varför slänger man mat idag i butikerna? Det är den mänskliga faktorn. Vi är vana vid att det alltid ska vara fullt med färska varor, och det innebär att det alltid kommer att bli mat över. Och när det där hanteras manuellt är det omöjligt för en livsmedelsbutik att veta hur mycket som blir över. Nu har det dessutom skett ett tydligt skifte där vi ser att konsumenter verkligen vill bidra till att minska matsvinnet.

Det Karma har gjort är alltså att skapa en digital plattform för att butiker och restauranger ska kunna sälja ut sitt överskott av mat. Inledningsvis är det främst butikerna man fokuserat på. Från butikens håll kan man med ladda upp det överskott man har och sedan dyker produkterna upp i appen, så att dess användare kan köpa maten till halva priset. Den aktuella varan hämtas sedan i kylen. Eftersom alla varor i kylen ligger synliga för kunden bygger systemet i dagsläget på ärlighet, vilken hittills har varit överraskande stor, enligt Ludvig Berling.

– Folk är ärligare än vad man tror. Butikerna har ofta sin svinnrond klockan åtta på morgonen så oftast kan man handla redan på morgonen och sedan hämta upp sina varor på väg hem, säger han och betonar att det inte bara är bra för konsumenten utan även hjälper butikerna.

– För det första kan man effektivisera arbetet med svinn i butiken, vilket ger en tidsbesparing på personalsidan. Konsumenten slipper även köa och i och med att det är ett rosa kylskåp så det syns väldigt väl och blir en bra pr-möjlighet för butiken som kan visa upp sitt hållbarhetsarbete.

Att Ica Kvantum Liljeholmen är nöjda är det svårt att ta miste på. Butikens marknadsansvarige Jesper Annell är eld och lågor när han pratar om hur pilotprojektet påverkat.

– Vi är en värderingsstyrd butik och när man pratar med kunderna om det här är det oslagbart, säger han och berättar om den uppmärksamhet han och hans butik har fått där han nämner att han varit med i 400 tidningar och att de även haft brittiska livsmedelsjätten Tesco på besök.

– Det är magiskt, som svensk blir man stolt.

Läs också: London går om New York som fintech-mecka – men Stockholm lurar i vassen