Enligt delstaten New Yorks juridiska representanter har företaget bakom Dunkin’ Donuts-kedjan inte gjort kunder uppmärksamma på ett par säkerhetsincidenter som inträffat de senaste åren. Det skriver nyhetssajten ZDNet.

En talesperson för Dunkin’ Donuts säger till ZDNet att det finns ”absolut ingen grund” för stämningen och att de är ”chockade och besvikna” över statsåklagarens beslut att gå vidare med den här processen.

Det som stämningen kretsar kring är företagets onlinekonton, som kunder kan registrera via webben eller mobilappar. De här kan sedan användas för att få rabatter hos kedjan.
Enligt stämningen har Dunkin’ Donuts inte agerat när det gäller att utreda cyberattacker riktade mot dessa konton, och de har inte heller meddelat kunderna om attacker mot kontona.

Det ska ha förekommit attacker mot kedjans online-konton 2015 och 2018. Vid det senare tillfället ska hackare ha fått tillgång till 300 000 konton, skriver Zdnet.

Läs mer:
Hackare rapporterar säkerhetsbrister – blir miljonärer
Så lång tid tar det för företagen att reagera på en nätfiskeattack