Efter att han sålt bolaget IIM till Cygate för sju år sedan har Håkan Axtelius varit en sväng på Github och det svenskgrundade mjukvarubolaget Seal, som med hjälp av dataanalys hjälper företag att hålla ordning på sina kontrakt. Nu är det ett annat mjukvarubolag som lockar när Håkan Axtelius tar över som Nordenchef på Ipsoft, där han återförenas med sin tidigare kollega Per Ottosson, som numera är Europachef.

Och han ser fram emot att verka på en marknad som i allt högre grad efterfrågar automatisering och AI-tjänster, vilket han inte minst märkt hos Ipsofts kunder sedan han började den 1 juli.

– Mycket av det jobbet har gjorts här och nu börjar de kundcase vi ser bli verkliga, säger han och konstaterar vidare:

– Kunderna har börjat inse att trycket kommer från alla håll. Nu har man börjat ta fram riktiga pengar och det finns digitaliseringsgeneraler på de stora bolagen eftersom tekniken och behovet möts på ett helt annat sätt idag, så det är inte bara fluffig dialog.

Han säger att Ipsoft just nu håller på med sitt största projekt hittills där operatörsjätten Telefónica som har ca 120 000 anställda, på sikt räknar med att ersätta sina nuvarande talsvarssystem med Amelia, som efter kort tid hanterar 4,5 miljoner samtal för att ge sina kunder snabbare och bättre service. Och det är just bolag som har mycket kundkontakt som är Ipsofts främsta målgrupp, som telekombolag, banker, eloperatörer och flygbolag.

Ipsofts nordiska styrka utgörs av ett trettiotal personer. Och även om utvecklingen pekar mot att Ipsoft blir ett mjukvarubolag kommer man fortfarande att behöva sina konsulter från det förvärvade bolaget AB1 ombord för att hjälpa kunderna med expertis.

– Vi går mer från drift till produkt och blir i högre grad bli ett renodlat mjukvarubolag, men vi kommer behålla en konsultstyrka för implementation. Och sedan jobbar vi även med bolag som Deloitte, Capgemini och Accenture som kan vara med i förändringsprocessen. Partner är nyckeln till att lyckas, att vi kan ta hjälp av bolag som jobbar på respektive marknad, säger Håkan Axtelius.

Och att marknaden har mognat gör också att Ipsoft är redo för nästa steg. Det innebär att man inom kort kommer att börja sälja digitala medarbetare på kran, det vill säga det kommer att gå att ladda ner fån bolagets marknadsplats 1Store. Vid den första leveransen kommer tjänsten dock bara att finnas på engelska.

– Med all ny teknik är det de största som har störst nytta av det som går först, men behovet av en bredare marknad finns där och nu finns det resurser på bolagen att göra den här typen av satsningar. Därför börjar vi sälja digitala medarbetare på kran. Den marknaden kan bli hur stor som helst, säger Håkan Axtelius, som tror att den lanseringen kommer att ske inom ett kvartal.

Läs också: AI-assistenten Amelias pappa ser inga gränser – ”AI gör världen vackrare”