De senaste åren har det rapporterats en hel del om hur Ryssland påverkade det amerikanska presidentvalet 2016, men numera sprids propaganda av en lång rad aktörer och det kostar inte särskilt mycket att driva en egen kampanj med framgång.

Forskare på svenskgrundade Recorded Future bestämde sig för att undersöka utbudet av propagandatjänster på internet. De startade därför ett falskt företag vid namn Tyrell Corporation och letade runt efter någon som kunde hjälpa dem att skriva positiva nyheter om företaget. Det tog inte lång tid innan de kom i kontakt med två användare som de kallar för Doctor Zhivago och Raskolnikov, två namn som hämtats från den ryska litteraturhistorien.

Efter att ha tagit del av deras prislistor beställdes artiklar och inlägg på sociala medier om Tyrell Corporation från Raskolnikov och det dröjde inte lång tid innan det falska företaget omnämndes i positiva ordalag på riktiga nyhetssajter.

Nästa steg var att forskarna antog andra alter egon och beställde negativa artiklar och inlägg om Tyrell Corporation. Den här gången tog sig Doctor Zhivago an uppdraget och lyckades bedriva en framgångsrik smutskastningskampanj.

Totalt kostade de båda kampanjerna 6 500 dollar, vilket motsvarar 64 000 svenska kronor. Med andra ord rör det sig om relativt låga summor för att sprida falsk information om det egna företaget eller om konkurrenterna.

Läs också: MSB kan inte utesluta utländsk påverkan på valet – ”vi står inför en stor utmaning”