Digitaliseringen har gjort att upphovsrättsorganisationen Stim förändrats mycket under de senaste åren. Streamingtjänster och andra kanaler som tillhandahåller upphovsrättsskyddad musik har gjort att man har nya krav på sin egen it-leverans. Det har inneburit att man gjort om sin infrastruktur helt, och tagit it-miljön som tidigare var spridd på flera håll och samlat det på ett ställe.

– Vi insåg ganska snabbt att vår tidigare lösning inte skulle vara hållbar för framtiden och började helt enkelt från grunden, det vill säga från vårt datacenter. Vi behövde renodla infrastrukturen och se till att vi byggde en miljö som var både säker och med 100 procent tillgänglighet. Vi behövde se över vår leverantörsportfölj för att hitta rätt produkter och rätt samarbeten som passade oss och vi implementerade nya processer som gör det dagliga arbetet väldigt mycket enklare, säger Anna Hemmingsson, it-chef på Stim.

Numera har Stim sin it hos Conapto, med en primär miljö och sedan en sekundär som kan ta över om det skulle hända något. Det ger inte bara en geografisk riskdiversifiering utan gör också att man kan upprätthålla en hög tillgänglighet och får en miljön som blir enklare att underhålla och administrera.

– Vi har hittat en lösning som fungerar perfekt för oss. Den är säker, vi har ordning och reda på både hårdvara och mjukvara, den står nära oss och vi kan enkelt komma åt den när vi behöver. Att vi dessutom kan använda beställningsportalen till att göra tillägg, beställa tjänster och ha koll på våra ärenden är en extra bonus, kommenterar Aram Galestian, som ansvarig för drift och infrastruktur på Stim initiativet.

– Idag spenderar man väldigt lite tid på att hålla lampan tänd, man kan lägga mer tid på innovation och utveckling, vilket syns på de projekt man jobbar med just nu och som är planerade framöver. Det är en fantastisk lyx att kunna säga att man hittat rätt med basleveransen och kan lägga mer tid på roliga utvecklingsprojekt. Vi har sedan en tid byggt om och digitaliserat våra konferensrum för effektivare möten. Vi har sett över hela vår park av arbetsstationer och har åstadkommit en hel del kostnadseffektiva lösningar. Näst på tur står vår telefoniplattform som behöver uppgraderas till något mer modernt.

Läs också: Conapto säkrar nytt datacenter med Coromatic