Oracles satsning på att visa upp sin nya digitalresa innebär inte bara att man öppnar en studio på Epicenter i Stockholm. Eftersom man går in som nordisk medlem kommer man även att ha liknande verksamheter på Epicenter i Oslo och Helsingfors.

– Oracle har redan gjort den digitala transformationsresan. Denna omställningsprocess är något som de allra flesta företag måste genomgå för att lyckas med sin affär. Vår satsning här på Epicenter är ett i raden av flera konkreta exempel på Oracles nya ansikte, säger Oracles Sverige-vd Carl Frögelius.

Oracle räknar med att ett hundratal av deras medarbetare roterande kommer finnas på plats i studion under det kommande året. Det kan handla om att hjälpa till med vilka regulatoriska krav som ställs för att kunna genomföra en lyckad digital transformation, vad AI är egentligen, vad maskininlärning kan innebära för olika branscher eller hur SaaS kan förenkla för verksamheter.

– Epicenter har över 6 000 medlemmar i fyra länder. Med Oracle får vi en riktigt stark samarbetspartner med unik kunskap och världsledande produkter vilket stärker och gynnar vår community, det är vi väldigt glada över. Vi är en plats där företag delar kunskap, utvecklar affärer och diskuterar framtidens teknik och tillväxtfrågor, därför ser vi flera samarbetsmöjligheter med Oracle, säger Patrick Mesterton, vd och medgrundare Epicenter.

Läs också: ”Supertankern” Oracle rör sig långsamt mot molnet