I måndags kväll togs Åklagarmyndighetens ärendehanteringssystem Cåbra ur drift, på grund av omfattande problem, och det har allt sedan dess legat nere.

På fredagsmorgonen klockan nio togs systemet åter i drift.

It-direktören på Åklagarmyndigheten Anders Thoursie säger i ett uttalande på myndighetens webbplats att felet åtgärdades under torsdagskvällen – och att omfattande tester gjorts därefter.

– Det här har inneburit en stor påfrestning på personalen på it-avdelningen och jag är mycket tacksam för deras insatser. Jag är också imponerad över det tålamod som organisationen visat och hur väl verksamheten trots avbrottet har fungerat, säger it-direktör Anders Thoursie.

Orsaken till avbrottet har kunnat härledas till problem i databasen, meddelar myndigheten. ”Nu vidtar ett omfattande arbete med att utvärdera händelsen, både ur teknisk och verksamhetsmässig synvinkel”, skriver de vidare.

Anders Thoursie tillägger att mycket arbete nu återstår med att efterregistrera den information som registrerats utanför systemet under avbrottsperioden.

Läs mer: ”Krisdatorer” sköter åklagarnas akuta ärenden under it-haveriet