För många it-proffs är det inte naturligt att ta plats och synas. Men det bästa sättet att faktiskt få uppmärksamhet är inte alltid att slå på stora trumman. Vår amerikanska systersajt CIO.com listar ett antal tips för den som vill ta den plats som behövs för att ta sig fram i karriären – här är några av dem.

1. Ta plats i din bransch

Att aktivt delta i en it-relaterad branschorganisation genom att vara med i en kommitté eller leda ett projekt kan vara en språngbräda för den som vill bli synlig i sin bransch. Det öppnar vägar för nätverkande och karriärmöjligheter.

Sarah Doughty som är rekryteringsansvarig på Talentlab konstaterar att vi kan lära oss mycket om både misslyckanden och succéer genom att umgås med kolleger i andra verksamheter.

– Det är en enastående chans för en ledare att verkligen stärka sitt eget rykte och samtidigt bli invigd i värdefull insiderinformation, konstaterar hon.

2. Delta i seminarier och paneldiskussioner

Konferenser och mässor är bra platser att visa upp sig som en expert inom viktiga branschfrågor.

– Att hålla i eller delta i en panel är ett bra sätt att visa upp ditt varumärke, öka sitt inflytande och bredda sin publik utan att behöva ha samma press som när man ska göra en presentation, videoblogga eller vara med i en podcast, säger Jason Albuquerque, it-säkerhetschef på konsultföretaget Carousel Industries.

Men även om det kan vara en effektiv strategi att hålla i en panel för att lyfta fram sig själv så gäller det att eventet har gott renommé och att paneldeltagarna är riktiga experter.

Därför råder Sarah Doughty att man bör undersöka vilka det är som besöker eventet och hur det lyckats tidigare för att avgöra vilket värde som ligger i att vara med i eller hålla i en panel där

– Om konferensen ligger i linje med en ledares professionella mål så kan resultatet bli väldigt lyckat, säger hon.

3. Utnyttja kraften i sociala medier

Sociala medier kan både lyfta och sänka en karriär. Jason Albuquerque anser att det bästa är att gå efter devisen ”less is more” – fokusera på insikter och ligga lågt med personliga framgångar.

Och Sarah Doughty pekar på att man kan använda sig av andras insikter och fördjupa dem med råd på taktisk nivå.

– Försök att inkludera viktiga lektioner eller branschkunskap som din publik inte hittar någon annanstans.

4. Sök aktivt råd och stöd

Var inte en ensamvarg. Använd dina relationer och professionella nätverk för att flytta dina positioner framåt. Och för dem som inte är så bra på att marknadsföra sig själva så kan det vara idé att söka professionell hjälp externt för att ge karriären en puff.

Men man bör noga undersöka de rådgivare man planerar att använda sig av och kolla referenser råder Sarah Dougthy.

Man bör också se till att de förstår sig på hur målen i en it-karriär kan se ut och som har erfarenhet av det.

5. Arbeta på att få kundernas respekt

Alla it-ledare arbetar för sina kunder – internt och externt.

Jason Albuquerque lyfter fram mantrat ”customer success obsessed” och konstaterar att framgång för kunden ofta också innebär karriärframgångar.

– Du måste leverera värde till dem du arbetar med för att få tillbaka det positivt. Det är ingen skillnad på om det handlar om ditt rykte eller din kunds välbefinnande, säger han.

6. Förvänta dig inte omedelbara resultat

Ha inte för bråttom. Det kan ta mellan ett och två år innan du märker att dina ansträngningar ger resultat.

En del försöker ta genvägar genom att delta i alla upptänkliga event och bombardera sociala medier med innehåll som inte är användbart.

Men då har man inte förstått hur viktigt ett gott rykte är för karriären anser Sarah Doughty.

– Det tar tid att vinna trovärdighet och inflytande, och det är oftast bara framgångsrikt om du är uthållig och äkta i ditt sätt att närma dig det.

Läs också:
Rapport: 200 000 bankjobb i USA tas över av robotar
Så kan du förutse vem som är på väg att säga upp sig – och vem du ska jaga