Det här visar nya siffror från analysföretaget eMarketer, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Enligt en undersökning från eMarketer så kommer den amerikanska marknaden för sökannonser att växa med nästan 18 procent under 2019 och Google väntas ha en marknadsandel på 73 procent och intäkter på 40,33 miljarder dollar.

Men samtidigt pekar eMarketer på att Google väntas tappa andelar framöver, och de tror att marknadsandelen 2021 ligger på 70,5 procent.

Google genomgår just nu undersökningar från amerikanska myndigheter om huruvida de utnyttjar sin marknadsdominans genom att bryta mot konkurrensregler.

Samma undersökningar visar att Amazon vinner mark fort på den här marknaden. Förra året tog de över andraplatsen från Microsoft och har nu 12,9 procent av marknaden.

I rapporten uppger eMarketer att de flesta produktsökningar nu börjar på Amazon, vilket gör att e-handelsjätten ”växer kraftigt och tar marknadsandelar från sin större rival”.

Läs mer: Alla mot jättarna – här är processerna mot Google, Facebook, Amazon och Apple