Microsoft och ett IBM som numera inkluderar Red Hat är två av Ateas tio strategiska partner som spelar en nyckelroll i bolagets satsning på det publika molnet. Men nu, i samband med att molnjättarna blickar mot Sverige och Norden med stora investeringar, är det dags att ta nästa steg på molnresan.

Redan i förra veckan meddelade Atea att man gör en stor nordisk satsning på att vidareutbilda sin personal inom Microsoft och Azure i samband med att it-jätten ska öppna två nya datacenter i Norge nu under hösten. Och den här veckan följdes det upp med nästa storsatsningsbesked. Nu handlar det om Amazon Web Services, AWS.

Molnjätten har öppnat sina datacenter i Sverige

För ett drygt år sedan började Atea ta fram en strategisk plan tillsammans med AWS, och nu när molnjätten öppnat sina datacenter i Sverige ansåg man det vara rätt tidpunkt att formalisera samarbetet. Konkret innebär det att 300 Ateakonsulter i koncernen ska utbildas inom AWS molntjänster.

– Jag har aldrig varit med om att det investeras så mycket i it och infrastruktur i Norden och Sverige som just nu. Det är enormt mycket pengar som investeras och det måste vi så klart dra nytta av, och det är en fantastisk möjlighet för våra kunder, säger Ateas vd Carl-Johan Hultenheim om det nya initiativet.

Ateas band med Microsoft har länge varit tajta så den delen är inte särskilt överraskande, men nu är det en stor nordisk satsning på Azure som ska göras, eftersom man sett att kundernas vilja att ta steget till molnet är väldigt hög just nu.

– Vi har redan 650 konsulter i Sverige som jobbar med Microsoft, och nu vill vi kunna erbjuda det på ett nytt sätt med multicloud. Det är den ena delen i det här. Den andra delen är att det har varit svårt för svenska organisationer att dra nytta av sin egen existerande infrastruktur som del av det hybrida molnet. Man kan ha flyttat valda delar, men det har varit svårt att hantera det och kombinera de olika delarna, säger Carl-Johan Hultenheim och poängterar att hanteringen av olika molnmiljöer har underlättats avsevärt under det senaste året.

"Det har verkligen tagit fart"

– Nu kan man dra nytta av det på ett annat sätt. Nu finns det fantastiska teknologier från bland annat VMware som gör det möjligt att på ett enklare sätt hantera multicloudmiljöer och skapa en hybrid plattform. Det är många som har inlett resan, men nu har det verkligen tagit fart, och då är det vår roll att göra det så enkelt som möjligt för kunderna. Det här är en av de största transformationerna för en it-organisation. Från att det tidigare har varit 80 procent förvaltning och 20 procent utveckling inom it finns det möjlighet att vända på förhållandet, så att man kan lägga 80 procent på att utveckla och 20 procent på att hantera sin it.

Och för ett så hårdvarutungt bolag som Atea – där 47 procent av intäkterna under det senast rapporterade kvartalet kom från det som redovisas som hårdvaruförsäljning – innebär den här storsatsningen på Azure och AWS en väsentlig förflyttning kompetensmässigt.

– För oss är det en extrem kompetensförflyttning. Vi har fått dubbla vår kompetenssatsning och kommer att få dubbla det nästa år också. Det är upp emot 100 miljoner som vi investerar i kompetensförflyttningen, konstaterar Carl-Johan Hultenheim.

Hur ser ni på satsningen i förhållande till era egna datacenter, finns det inte en risk att ni drabbar er egen affär?

Fokus på managerande tjänster

– Det passar oss perfekt. Vi har inte investerat massivt i kapacitetstjänster. Vi fokuserar på det specifika behov som våra kunder har, framför allt inom offentlig sektor. Det är inte bara driften som ska vara i Sverige, utan även med ett svenskt bolag. Det är främst i de fallen våra datacenter spelar en stor roll för oss. Vår ambition är inte att utveckla massa tjänster i våra datacenter om de tjänsterna redan finns på annat håll utan vårt fokus är på managerande tjänster.

Finns det inte en risk att det påverkar er stora paradgren, hårdvaruförsäljningen?

– Tvärtom. Det här är en väldigt positiv it-infrastruktur ur ett hårdvaruperspektiv. Dels fortsätter investeringarna i kundernas egen it-infrastruktur, och utvecklingen inom IoT gör också att det blir mer it-produkter i livscykelhanteringen, så mängden hårdvara kommer bara fortsätta öka.

Att satsningen sker just nu förklaras alltså med AWS etablering i Sverige och Microsofts öppningar i Norge och Sverige. Men enligt Ateas vd, som inte sällan påpekar att det är kunderna som styr, kan tidpunkten för stora molnets intåg även förklaras just med kundernas agerande, vilket inte minst gäller Ateas största marknad, offentlig sektor, som står för ungefär 65 procent av omsättningen.

– Vi ser att allt fler tar det här steget. Annars skulle inte tajmingen varit rätt. Vi har till exempel diskussionen kring Cloud act. Där måste kunderna själva ta ett beslut, och det arbetet måste alla göra. Den debatten pågår för fullt i Sverige nu och jag upplever att vi har mer debatt om det här än vad vi ser hos våra nordiska grannar.

Med den dominerande ställning Atea har i Sverige påverkar valet av partner marknaden en hel del. Idag har man som sagt tio strategiska partner som man lyfter fram lite mer än andra. Det är Apple, Citrix, Cisco, Dell EMC, HP, HPE, IBM, VMware, Lenovo och Microsoft. Det innebär så klart att Microsoft alltid kommer att vara förstavalet gentemot AWS.

Vill kunna dra nytta av alla plattformar

– Man kan framför allt säga att de flesta av våra kunder använder Microsoft och deras infrastruktur ligger där, så där ligger vårt kundfokus. Men samtidigt vill vi kunna dra nytta av alla plattformar som finns där ute, säger Carl-Johan Hultenheim.

När blir AWS en av era strategiska partner?

– Det är inte någon diskussion vi har i dagsläget. Jag kan inte se det i närtid, men det är en viktig partner framöver för att vissa av deras tjänster har slagit väldigt väl ut på världsbasis.

Google är en annan plattform som finns därute, och även här väntar stora investeringar i Norden. Men där finns inga stora utbildningssatsningar planerade i dagsläget.

– Vår strategi kring hybrida plattformar innebär att vi ska kunna tillhandahålla alla plattformar. Vi tittar på de som är störst och vi har kunder som vi hjälper med Googletjänster också. Men just nu är vårt huvudfokus Microsoft, och sedan tar vi AWS. Jag ser inte Google erbjuda samma typer av tjänster som AWS gör. Det handlar om vilken kundkoppling de har.

Läs också:
Nu är partnern vapnet i molnjättarnas krig – men AWS vill skynda långsamt
Molnkriget trappas upp – då hamnar partnerföretagen i guldsits