Namnbyten förekommer med hyfsat jämna mellanrum i branschen. Oftast brukar det ske efter att flera bolag slagits ihop för att anta en ny gemensam identitet, men ibland sker det bara för att bolaget helt enkelt tycker att det är dags.

Det senare verkar vara fallet för det Stockholmsbaserade konsultbolaget Claremont, som nu är färdiga med att heta som en kalifornisk stad. Från och med idag byter man namn och kommer istället verka under namnet Zington. Den nyligen inledda internationella offensiven, där första anhalt är Norge, är en av anledningarna till att ett nytt varumärke ska byggas upp.

– Vi expanderar snabbt och planen är att fortsätta växa tillsammans med våra kunder. Vår tillväxt och höga ambitionsnivå har föranlett att vi nu byter namn till Zington. Att investera i vårt varumärke och bygga vidare på vår starka kultur är väldigt viktigt för oss, säger bolagets vd Per Thörnqvist om namnbytet som gäller från och med idag och som successivt har förankrats hos kunder och medarbetare.

Dög inte Claremont längre?

– I samband med grundandet var det en av de involverade som kände någon som studerade i Claremont. Mer än så betydde det egentligen inte, säger Per Thörnkvist och förklarar valet av Zington på följande sätt.

– Vi ville ha ett namn som inte betyder något men som inte heller är taget så vi började leta. Vi är väldigt nöjda med namnet och har haft en transparens mot medarbetarna under processen med det nya namnet även om det bara är ett 50-tal personer som känt till namnet.

Första steg i internationell expansion

Bolagets tjänster inom digital affärsutveckling främst inom retail har alltså valt att etablera sig i Norge som ett första steg i en internationell expansion.

– Sedan starten har vi haft ett starkt fäste inom handel, inte minst dagligvaruhandel, och retail är vår stora sektor. Vi har jobbat väldigt intensivt med vår strategi som handlar om att fortsätta driva tillväxt för våra kunder på en global arena och nu blir Oslo första steget. Det finns stor potential där, de har inte kommit lika långt som Sverige så det blir en väldigt spännande resa. B2b-marknaden inte lika digitaliserad där, medan vi har kommit långt i Sverige med till exempel automatisering av lager.

Blir det bara Norge eller är det fler länder på gång framöver?

– Vi försöker väl lite ödmjukt att sikta in oss på Europa och det Finns många länder som är intressanta.

Zington ägs av Sobro, en ägarpartner som även bland annat står bakom storsatsande affärssystemkonsulten Orango.

– Det är en bra ägare som investerar i starkt värderingsstyrda bolag, men vi lever på egna meriter och ska fortsätta driva tillväxt, säger Per Thörnkvist.

Men någon ägare med någon uttalad förvärvsagenda är det inte. I alla fall inte för Zington, som sedan starten 2008 inte gjort ett enda förvärv.

– Vi har haft organisk tillväxt i alla år. Inget är så klart hugget i sten men strategin är fortfarande organisk tillväxt, svarar han på frågan om det är aktuellt att köpa något i Sverige eller i något av de länder man ska etablera sig i.

I dagsläget har Zington runt 400 anställda, och arbetet med rekrytering och att se till att ha rätt personer ombord är det som Per Thörnkvist ser som bolagets främsta styrka.

– Det är en väldigt viktig del av vår affär, och vi är väldigt noggranna med vår rekrytering. Vi konkurrerar alla på samma marknad, och då handlar det till slut om de människorna du har. Vårt motto är ”när du växer växer företag”. Vi vill hela tiden utveckla personer och genom det utveckla företaget, säger han.

Och även om Zington inte själva varit en del av konsultbranschens pågående konsolideringsresa så följer man den givetvis på nära håll. Inte minst ur ett rekryteringsperspektiv där bolag som blir uppköpta inte sällan blir brandskattade på folk som kanske inte är särskilt pigga på att följa med till den nya arbetsgivaren.

– Varje gång en sådan affär sker ger det oceaner av möjligheter. Ren rovdrift är inget för oss, men om folk ploppar upp och kommer till oss är det klart att vi tittar på det, säger Per Thörnkvist.

Läs också: Nu går startskottet för Claremonts utlandssatsning