Polestar etablerades som ett fristående varumärke 2017 och har sedan dess haft behov av ett system för ekonomi och hr som ska fungera väl i organisationen. Valet föll alltså på Workday, som hoppas kunna erbjuda "en snabb, effektiv och datadriven strategi för Volvobolagets internationella tillväxt".

Det handlar framför allt om att Polestar ska kunna driva den finansiella delen av sin verksamhet med realtidsanalys, och samtidigt som företaget växer kunna utvecklas och behålla sina mest värdefulla resurser, det vill säga människorna.

– Vi växer snabbt. Vi vill göra det enkelt att komma in på nya marknader och introducera människor för elektrisk mobilitet. Flexibilitet och smidighet är nyckeln. Vi är en väldigt slimmad organisation och det vill vi behålla, så vi behöver ett enhetligt system som vi kan äga och hantera själva. Vi är närmare ett teknikföretag än en traditionell biltillverkare vilket sammanfaller väl med Workday, tekniskt men också kulturellt utifrån hur företaget arbetar, säger Polestars finanschef Nils Mösko.

– Polestar är ett av de mest spännande företagen, som kombinerar elektriska prestandabilar med en innovativ affärsmodell. Genom att förena ekonomi och hr kan organisationen snabbt anpassa sig till förändringar vid exponentiell tillväxt. Vi har verktyget för att uppnå organisatorisk smidighet, så att Polestar kan fatta bättre och snabbare affärsbeslut baserat på realtidsuppdateringar kring resultat inom hela verksamheten, säger Mattias Bolander, Nordenchef på Workday.

Läs också: Fyra konsultjättar ska göra det digitala jobbet på Volvo Cars