Redan 2017 inträffade det som kallas peak butik för den svenska sällanköpshandeln, där bland annat hemelektroniken ingår. Innebörden av peak butik är att det är e-handeln och inte de fysiska butikerna som står för tillväxten. Men någon oro för butiksdöd verkar inte ha drabbat Elgiganten.

Under oktober öppnar kedjan tre nya butiker på olika ställen i landet. Den 10 oktober invigdes den nya butiken i Falkenberg, som etablerats på handelsområdet vid Tångarondellen. Och idag öppnar butik nummer 173 för kedjan, den här gången i Kungsbacka. Och på torsdag kompletteras oktobertrippeln med att butik 174, som är en Elgiganten Phonehouse-variant, invigs i Bålsta.

– Det är med stolthet vi nu meddelar att vi blir ännu mer lättillgängliga för våra kunder. Att vi på 25 år gått från en butik till hela 174 stycken känns fantastiskt, säger Elgigantens vd Niclas Eriksson.

Byggde om 65 butiker

Under fjolåret byggdes de 65 Elgiganten Phonehouse-butikerna om utifrån kedjans senaste koncept, och ombyggnation gäller även de större varuhusen nu under hösten. Kungsbacka blir det sjätte varuhuset som byggs enligt den nya modellen där man vill integrera den digitala och uppkopplade världen med den analoga butiksmiljön.

– Butikerna som byggts om till vårt senaste koncept har visat en positiv utveckling där kunderna spenderar mer tid i butik i samband med köp. Vi ser också att fler kunder tar hjälp av våra specialister och får kompletta lösningar som går i linje med det smarta hemmet som speglar nuet, säger Niclas Eriksson, som anser att de fysiska butikerna fortfarande fyller en viktig funktion trots den ökande e-handeln.

– Allt eftersom tekniken blir mer avancerad ser vi att möjligheten till installation, service och support blir viktigare för våra kunder. Många har behov av att rådgöra med en säljare innan köp och här har vi en otroligt viktig roll. Kunderna vill också klämma och känna och framför allt se produkterna innan de handlar. Våra fysiska varuhus fyller en viktig funktion där våra kunder får bra service av kompetent personal och snabb tillgång till produkterna.

Läs också: Trots pressen från e-handel – fysisk handel växer stadigt