Tripoint grundades 2013 och omsätter runt 60 miljoner kronor. Det Göteborgsbaserade bolaget har 30 seniora konsulter som främst är inriktade på strategisk systemutveckling och systemarkitektur. Kunderna finns inom branscher som konfektion, telekom, logistik och fordonsindustri.
För Omegapoint innebär förvärvet framför allt att man stärker sin närvaro i västra Sverige och givetvis att man får ett antal nya kontinentaleuropeiska kunder, vilket är det begrepp man använder för att beskriva Tripoints kundbas. Dessutom kompletterar sitt kunnande med spetskompetens inom just systemutveckling och it-arkitektur.
– Vi är väldigt glada över att Tripoint blir en del av Omegapoint. Med förvärvet får vi nya kollegor med djup kunskap inom strategisk systemutveckling och arkitektur. Gemensamt kan vi ta ett ännu större ansvar för våra kunders digitaliseringsresa och i ökande utsträckning erbjuda hela åtaganden, säger Omegapoints koncernchef Johan Malmliden.
Omegapoints uttalade strategi att bli den ledande leverantören av säker digital transformation i Sverige, vilket enligt planen ska ske med en kombination av snabb organisk tillväxt och strategiska förvärv. Under hösten ifjol köptes Qurit i Uppsala för att stärka koncernens position inom hälso- och sjukvårdssektorn.
"En nyckelfråga i alla branscher"
– Att säkra den digitala transformationen är idag en nyckelfråga i alla branscher och vi ser fram emot att tillsammans med Tripoint fortsätta vår tillväxtresa och säkra utvecklingen hos både befintliga och nya kunder, säger Johan Malmliden.
Omegapoint, som grundades 2001, ägs till 60 procent av personalen och till 40 procent av riskkapitalföretaget Priveq. Omsättningen under 2018 landade på 362,3 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 37 miljoner. Totalt har man närmare 300 konsulter som är utspridda i Stockholm, Göteborg, Malmö, Umeå och Uppsala.
Hur mycket man betalar för sitt nya äventyr i Göteborg framgår inte, men i och med förvärvet blir de aktiva delägarna i Tripoint delägare i Omegapoint Holding AB.
– För Tripoint innebär affären med Omegapoint en möjlighet att erbjuda våra kunder nya typer av värden och tjänster, framförallt inom säkerhetsområdet. Att vi går samman med ett företag som delar vår kultur och passion för utveckling, är en trygghet för både oss och våra kunder, säger Stefan Andreassen, vd och konsult på Tripoint.
Läs också: Här är nästa tecken på avmattning – projektledare kostar mer än de smakar