Många av branschens återförsäljare har blivit mer nordiska, och köper bolag eller öppnar kontor i våra grannländer. Det har inte minst gällt för Dustin. Men där har man också valt att blicka utanför Norden och förra sommaren bröt man ny mark genom att göra sitt största förvärv någonsin, i form av nederländska Vincere Groep. Och sedan dess har Dustin dessutom köpt fler bolag på sin nya marknad.

Och nu verkar tillräckligt många holländska bitar ha fallit på plats för idag lanserar Dustin sin e-handel, där det sedvanliga utbudet av produkter, tjänster och lösningar riktas till företag och privatpersoner i Nederländerna. Som vanligt är huvudfokus små och medelstora företag.

Valet av första anhalt utanför Norden förklaras med att det finns stora likheter mellan Norden och Nederländerna, både sett till marknadsstruktur och kundbehov. Dustin uppskattar att värdet på det som nu är bolagets adresserbara b2b-marknad uppgår till cirka 262 miljarder kronor.

– Givet vår långa erfarenhet av e-handel och kunskap om it-behoven hos små och medelstora företag ser vi att det finns en given plats för oss. Vi ser fram emot att vara en utmanare i Nederländerna. Vår ambition är att bli en ledande partner för små och medelstora företag, säger vd och koncernchef Thomas Ekman om dagens lansering.

Läs också: Stort inbrott på it-jättens lager: "Man blir förbannad"