Det San Francisco-baserade bolaget Digital Realty gör nu en massiv satsning i Europa genom att slå sig samman med det nederländska datacenterbolaget Interxion, som har 30 anställda i Sverige.
Planen är att skapa en ny global jätte som levererar datacentertjänster, colocation och interkonnektivitetstjänster. Transaktionen, som först måste godkännas av aktieägarna, värderar Interxion till 8,4 miljarder dollar, vilket motsvarar knappt 82 miljarder kronor.
Interxions Nordenchef Peder Bank välkomnar sin nya ägare och partner, som dels kommer att ge global täckning, men även en utökad närvaro hemma i Europa.
Matchar varandra väldigt bra
– Digital Realty finns inte i Norden. De finns i Europa, men främst i Irland och Storbritannien, där vi inte är lika välrepresenterade så vi matchar varandra väldigt bra ur det perspektivet, säger han.
Peder Bank säger att de båda bolagen har ungefär 3 000 kunder var, och det är främst ur den aspekten som affären kommer påverka verksamheten i Sverige.

– Det märks genom att vi i Norden får en möjlighet att hjälpa deras internationella kunder i Sverige, samt givetvis tvärtom. Det ger våra kunder en möjlighet att använda deras tjänster globalt.
Det är väldigt stora summor i värderingen. Vad är det de betalar för?
”Handlar om mer än så”
– Det är väldigt mycket fastigheterna. Vi har gjort stora regionala investeringar med mer än 100 000 kvadratmeter datacenter som vi har byggt. Man brukar säga att det kostar 15 000 euro att bygga en kvadratmeter datacenter, säger Peder Bank, men poängterar att det handlar om mer än så.
– Man får givetvis även kunskapen man behöver för att driva en sådan här affär och inte minst köper man kunder och en stor tillväxtpotential.
Vad ska ni heta?
– Vi kommer att vara en Emea-enhet inom Digital Realty som kommer att heta Interxion – A Digital Realty Entity.
Läs också: Storsatsning i Stockholm: de bygger helt nytt datacenter