Alla branscher blir mer och mer digitala. Det gäller inte minst marknadsföringsvärlden, som är en av de som varit i störst förändring, och där företagen fortfarande brottas med vilka marknadsföringsmetoder som är mest effektiva. Vi har tidigare skrivit om att martech-bolaget Nordic Morning rustar för fullt i Sverige. Nu har man plockat in en ny martech-chef i brittiska Nick Burcher, som tidigare jobbat med stora varumärken som exempelvis Volkswagen, Audi, Coca-Cola och Nestlé och haft många internationella uppdrag.

Han har även skrivit en bok om det nya digitala landskapet, och de olika former av marknadsföring som finns idag. ”Paid, owned, earned” är titeln på boken och den syftar på tre olika varianter av hur ett företags budskap kan spridas. Det betalda sättet, det vill säga annonser och annan form av köpt media, det ägda sättet som är företagets webb eller andra egenägda mediekanaler eller förtjänad media, som är folkets röst och hur allmänheten pratar om det aktuella bolaget.

Sverige är en spännande marknad

Att Nick Burcher hamnade i Sverige beror dels på att hans fru är svensk, men det fanns även en tydlig yrkesmässig lockelse i att jobba här eftersom han anser det vara en spännande marknad när det gäller digital marknadsföring.

– Stockholm en väldigt spännande plats att vara på just nu. Det händer väldigt mycket digitalt här, de digitala inslagen finns överallt. Globalt ligger den digitala annonseringen på ungefär 50 procent medan den i Sverige ligger runt 60 procent, så det här är en viktig marknad för digital marknadsföring, säger han.
Och nu handlar det om att guida kunderna rätt i den digitala marknadsföringen, där man utgår från den modell Nordic Morning kallar Digital Growth Engine, där man utgår från ett antal olika tjänster som exempelvis service design, digital utveckling och content marketing

– Nordic Morning ska vara den som erbjuder kunderna en full digital upplevelse från start till mål. Kunder som vill ligga långt framme måste ha rätt mix. Många köper de här delarna bit för bit idag, men den stora styrkan ligger i att kunna kombinera det, och de som gör det bäst är den som lyckas få ihop alla delarna på rätt sätt, säger Nick Burcher om sitt nya uppdrag.

Nordic Mornings svenska vd Märit Sareyko är nöjd över sitt senaste tillskott.

– Vi har lockat några riktigt intressanta talanger under 2019 och Nick är utan tvekan en av dem. Han har med sig en stor erfarenhet av betald, ägd och förtjänad media och har en enorm förståelse för hur man hjälper kunderna att växa genom digital transformation, säger hon.

Läs också: 160 år gammalt bolag vill bli störst i Norden på martech