Svenska Ferrologic grundades 2001 av Johan Thyblad, Carl Tivelius och Anders Tholén och har idag cirka 100 specialister ombord, med kontor i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Bryssel. Omsättningen ligger på ungefär 140 miljoner kronor och man hjälper främst kunder med datadrivna tjänster och automatiserade processer. Verksamheten är indelad i de tre affärsområdena Connected Business, Enterprise Design och Analytics.

Nu får man alltså en ny ägare, finska Solita, som så sent som för ett halvår sedan gjorde ett annat svenskt förvärv, Sparks. Efter förvärvet har Solita närmare 1 000 medarbetare i sex länder. Av dessa finns ungefär 100 i Sverige. Bland Solitas kunder hittar vi bolag som Amer Sports, Finnair, Fortum, Readly, Skanska, Tradera och Voi. Ferrologics kunder beskrivs som globala företag inom exempelvis tillverkning, telekom, energi, detaljhandeln och finans.

Inspirerande och kompetent samarbetspartner

– Vi är mycket glada över att ha hittat en lika inspirerande som kompetent samarbetspartner i Ferrologic. Det händer massor inom digital transformation och möjligheterna för data, artificiell intelligens och IoT blir bara större och större, säger Solitas vd Jari Niska och lyfter fram de båda bolagens kompletterande kulturer.

– Både Solita och Ferrologic har blivit framgångsrika genom att inse vikten av ständigt lärande, att bygga upp en stark företagskultur och genom att vara innovativa för att uppfylla sina kunders behov. Vi är övertygade om att det finns en stark efterfrågan på vårt gemensamma utbud.

Hur myckt Solita betalar framgår inte. Ferrologics grundare och ledning kommer att följa med till det nya sammanslagna bolaget, och blir i och med affären aktieägare i Solita.

– Våra företagskulturer och kompetenser passar varandra väldigt väl, vilket gör att synergieffekterna för kunder, medarbetare och samarbetspartner är lätta att se. Både Solita och Ferrologic är specialiserade på att skapa värde ur information och att hjälpa våra kunder att lyckas i nya digitala ekosystem. Tillsammans uppnår vi en spännande bredd och får en än starkare kompetenspalett som gör att vi ännu bättre kommer att kunna hjälpa våra kunder med att möta deras allt mer komplexa utmaningar, säger Ferrologics vd Johan Thyblad.

Läs också: Finska konsultbolaget köper svenska gnistor