Svenska Readsoft köptes av printleverantören Lexmark 2014. 2015, när affären till slut var genomförd var Readsoft ett av 14 mjukvarubolag som införlivats i Lexmark i bolagets idoga strävan att bli en helhetsleverantör. För Readsofts personal var det början på en märklig period, där man blev en av många enheter i en större koncern, och resultatet blev inte oväntat att en stor del av personalen lämnade också det Helsingborgsgrundade bolaget.

Numera är Lexmarks storsatsning på mjukvara slut. Hårdvarudelen av bolaget har hamnat i kinesisk ägo, medan mjukvaruverksamheten lever sitt eget liv. Och här har den del av Readsoft som finns kvar i Sverige vaknat upp igen, och det i en värld där de flesta företag och organisationer jagar rätt sätt att digitalisera sina affärsprocesser och andra delar av sin verksamhet.

Ett annat känt svenskt bolag i portföljen

Numera heter man dock Kofax, som är ett av de andra 14 mjukvarubolag som köptes av Lexmark. Sedan ett par år tillbaka ägs Kofax av riskkapitalbolaget Thoma Bravo, som även har ett annat känt svenskt mjukvarubolag, Qlik, i sin portfölj.

Kofax Nordenchef Pernilla Rissanen har varit med under hela resan. Hon började på Readsoft 2013, och var länge bolagets svenska försäljningschef, och hon och Kofax är nu redo att återigen göra väsen av sig på den nordiska marknaden.

– Lexmark bestämde sig ganska tidigt för att man skulle knoppa av det och numera är vi ett renodlat mjukvarubolag. Det har varit en resa under ett antal år men nu har vi en plattform för intelligent automatisering, säger hon om var bolaget står idag.

Hon konstaterar att den plattform man utgår från ska hjälpa företag att förenkla affärskritiska processer. Det handlar dels om att konkurrera med de bolag som vuxit fram inom robotiserad processautomatisering, rpa, som UI Path, Automation Anywhere och Blueprism. Men Pernilla Rissanen konstaterar att den delen bara utgör en av många delar av det man kallar intelligent automatisering, IA.

– Vi har fem delar som ingår i plattformen, och de delarna kan också hanteras enskilt, säger hon.

Ska gå att använda mjukvaran överallt

Vilka är då de fem? Den första är datafångst, det vill säga den del som Readsoft jobbade med, att digitalisera papper men numera finns även maskininlärning med som en viktig beståndsdel. Del nummer två av plattformen är mjukvara för att kunna styra över den information som man har digitaliserat, den tredje delen är rpa, den fjärde handlar om analytics, så att kunderna ska kunna analysera sina viktigaste kpi:er, och den femte delen är inriktad på mobilitet, så att det ska gå att använda mjukvaran överallt.

– Vi anser att vi är den enda aktören som har den här plattformen med alla delar du behöver för att automatisera dina affärskritiska processer. Vi känner att vi är i en väldigt god position utifrån vad marknaden vill ha, med hjälp av både AI och IA, och vi har ett erbjudande som är attraktivt och som man kan variera ganska mycket utifrån vad man vill ha, säger Pernilla Rissanen.

Vilka kunder riktar ni er mot?

– Vi har dels en fantastisk historia med vårt Readsoftarv, där vi har en blandning av kunder med allt från mindre bolag till de absolut största. Viktigaste sektorer är bank och finans, försäkring, logistik & transport, tillverkande industri samt retail. Vi har framför allt ett starkt fotfäste inom bank och försäkring, där vi hjälper kunderna att identifiera de utmaningar de har.

Kofax har sitt huvudkontor i kaliforniska Irvine och har idag runt 2 400 anställda, med verksamhet i 35 länder. Med såväl ett svenskt som ett danskt arv inom bolaget är den nordiska verksamheten förhållandevis stor. På det nordiska huvudkontoret i Kista jobbar ungefär 40 personer, och man har även ett 15-tal utvecklare kvar i Readsofts vagga Helsingborg, samt en verksamhet i Köpenhamn från förvärvet av Kapow som är grunden i Kofax rpa-erbjudande.

Gläds åt att man kan blicka framåt

Pernilla Rissanen har som sagt varit med sedan Readsoft var ett självständigt bolag, och hon gläds åt att man kan blicka framåt igen, och svarar så här på frågan om när vändningen kom efter alla ägarturer.

– Det är nog för snart två år sedan, när man satte sig ned med Thoma Bravo. 2018 fick vi dessutom en ny strategichef, Chris Huff, och sedan dess har det blivit en stor skillnad i vårt erbjudande, säger hon och beskriver det hon ser som sin största utmaning just nu.

– Vi är okända. Man förknippar inte Kofax med intelligent automatisering. Där har vi ett jobb att göra och har kämpat med det i Norden. Vi har drivit budskapet under det senaste året, och nu gäller det att vi blir kända här också.

Hade det inte underlättat en hel del i Norden att ha kvar Readsoft-namnet?

– Vi tittade globalt på vad som gick hem bäst, och Kofax var det namn som man kom fram till att flest kände till globalt. Men vår molnprodukt heter Readsoft Online, så det namnet lever kvar där.

Men den viktigaste delen av arvet från Readsoft hittar man som sagt på kundsidan.

– Vi har över 5 000 kunder i Norden, och där kommer den största andelen från Readsoft. Nu vill vi växa med de kunderna och erbjuda dem helheten och utveckla det vi redan har. Vårt mål är att komma tillbaka till at vara en av de mest kända inom intelligent automatisering.

Läs också: Efter köpet av svenska Readsoft – nu är Lexmark på väg att säljas